De motie roept de regering op om te onderzoeken of leraren voldoende tijd hebben voor het nakijken van schrijfopdrachten. Er is een focus op het verbeteren van de schrijfvaardigheid van leerlingen door meer aandacht voor opstellen en essays. Naast dit onderzoek moet ook in toetsen en examens voldoende aandacht voor schrijfopdrachten worden geïntegreerd.
Op 26 november 2025 is een motie ingediend door een lid van de Tweede Kamer over de verbetering van schrijfvaardigheid bij leerlingen. Het document wijst erop dat steeds meer leerlingen moeite hebben met het schrijven van begrijpelijke teksten. Om dit te verhelpen wordt gesteld dat oefening, via het...
Krijg direct toegang tot alle AI-samenvattingen en features. Nu 50% korting op de eerste maand. Blijf op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen met AI alerts en chat onbeperkt.
Deze samenvattingen zijn automatisch gegenereerd door AI. Controleer altijd de originele tekst voor de meest accurate informatie. Fouten gevonden? Neem contact op .
2025-2026
Motie van het lid Boomsma c.s.
Tweede Kamer
2
31
Wijziging van de Wet op het primair onderwijs, de Wet op het primair onderwijs BES, de Wet op de expertisecentra, de Wet voortgezet onderwijs 2020 en de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek in verband met de herziening van de wettelijke grondslagen van de kerndoelen met focus op lezen, schrijven en rekenen (Wet herziening wettelijke grondslagen kerndoelen)
b085cb33-dc4f-4f55-af74-e6567c2e7056
Zoekt in alle beleidsdocumenten via AI search, net als op de chat pagina
Even geduld alstublieft
Als BeleidsRadar gebruiker krijg je toegang tot vergelijkbare documenten die relevant zijn voor dit beleidsstuk. Nu 50% korting op de eerste maand.