Op deze pagina vind je alle documenten die gerelateerd zijn aan Hester Veltman van partij VVD (Tweede Kamerlid). Je ziet ook een overzicht van wat dit kamerlid heeft gestemd.
Het kamerlid stemde 89 keer, daarvan was 45 voor en 44 tegen. Het kamerlid wordt gelinkt aan 102 documenten.
Hester Nathalie Veltman, geboren op 13 november 1973, is een actief Tweede Kamerlid. Hoewel haar partij niet expliciet is genoemd, staat zij bekend om haar betrokkenheid bij milieubeheer, verkeersveiligheid en openbaar vervoer. Hester Nathalie Veltman heeft zich op diverse beleidsonderwerpen toegelegd, waarbij haar inzet vooral zichtbaar is in recente politieke acties en moties.
Veltman houdt zich sterk bezig met natuur- en milieutoezicht, zoals blijkt uit haar mede-ingediende moties die pleiten voor versterking van groene boa's en betere natuurbrandbeheersing. Zij benadrukt het belang van adequate handhaving en preventieve maatregelen tegen natuurbranden, een onderwerp dat steeds urgenter wordt door klimaatverandering en het toenemend aantal natuurbrandgevoelige dagen hier.
Daarnaast speelt Hester Nathalie Veltman een actieve rol in het verbeteren van verkeersveiligheid. Zo diende zij moties in gericht op de aanpak van drugsgebruik in het verkeer, invoering van alcoholsloten en veiligheid rond elektrische fietsen zoals fatbikes. Ze vraagt om strengere regels, zoals helmplicht en minimumleeftijden, om de verkeersveiligheid vooral onder jongeren te bevorderen. Ook heeft zij zich ingezet voor meer parkeervoorzieningen bij nieuwbouwprojecten en draagt zij bij aan het debat over fileproblematiek en infrastructuurverbetering, zoals bij de knooppunten Hoevelaken en A2 hier.
Veltman toont zich ook betrokken bij het openbaar vervoer. Ze dringt aan op meer veiligheid op stations, zoals blijkt uit haar motie voor bodycams bij NS-medewerkers en haar oproep tot een evaluatie van het bestuursakkoord Toegankelijkheid Openbaar Vervoer. Haar betrokkenheid bij het spoorvervoer uit zich in moties over het vrachtvervoer van gevaarlijke stoffen en het vaststellen van uniforme veiligheidseisen op spooremplacementen, waarmee zij veiligheid voor reizigers en omwonenden wil waarborgen hier.
Door haar effectiviteit in het indienen van moties en het stellen van kritische Kamervragen toont Hester Nathalie Veltman een brede expertise en betrokkenheid in beleidsterreinen zoals milieu, infrastructuur, mobiliteit, veiligheid en openbaar vervoer. Haar actuele inzet in het parlement beïnvloedt belangrijke beleidsdiscussies en draagt bij aan de politieke agenda rond duurzame en veilige leefomgeving. Voor kiezers die meer willen weten over haar werkzaamheden en invloed op diverse dossiers, is het mogelijk om via de beleidsradar uitgebreide documentatie en updates over Hester Nathalie Veltman te raadplegen.
Datum | Onderwerp | Stem | Resultaat |
---|---|---|---|
3 juli 2025 | Stemmingen in verband met: Wijziging van de Vreemdelingenwet 2000 en de Algemene wet bestuursrecht in verband met maatregelen om de asielketen te ontlasten en de instroom van asielzoekers te verminderen (Asielnoodmaatregelenwet) | Voor | Aangenomen (94-56). |
3 juli 2025 | Stemmingen in verband met: Wijziging van de Vreemdelingenwet 2000 in verband met de introductie van een tweestatusstelsel en het aanscherpen van de vereisten bij nareis (Wet invoering tweestatusstelsel) | Voor | Aangenomen (95-55). |
1 juli 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Staat van de Volkshuisvesting | Voor | Aangenomen. (72-69) |
1 juli 2025 | Hoofdelijke stemming over: aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat JBZ-Raad 12-13 juni 2025 (vreemdelingen- en asielbeleid) | Voor | Aangenomen. (72-67) |
1 juli 2025 | Hoofdelijke stemming over: aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat JBZ-Raad 12-13 juni 2025 (vreemdelingen- en asielbeleid) | Voor | Aangenomen. (90-50) |
1 juli 2025 | Wijziging van de Algemene wet bestuursrecht, de Huisvestingswet 2014, de Omgevingswet, de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Woningwet in verband met de versterking van de regie op de volkshuisvesting en met het oog op enkele andere met de volkshuisvesting samenhangende maatregelen (Wet versterking regie volkshuisvesting) | Voor | Aangenomen. (72-69) |
1 juli 2025 | Wijziging van de Vreemdelingenwet 2000 en de Algemene wet bestuursrecht in verband met maatregelen om de asielketen te ontlasten en de instroom van asielzoekers te verminderen (Asielnoodmaatregelenwet) | Voor | Aangenomen (72-69). |
19 juni 2025 | Hoofdelijke stemmingen over: moties ingediend bij het tweeminutendebat Raad Buitenlandse Zaken d.d. 23 juni 2025 | Voor | Aangenomen (99-35). |
19 juni 2025 | Hoofdelijke stemmingen over: moties ingediend bij het tweeminutendebat Raad Buitenlandse Zaken d.d. 23 juni 2025 | Tegen | Verworpen (35-99). |
10 juni 2025 | Aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat Beleidsbrief Ontwikkelingshulp | Tegen | Aangenomen. (72-71) |
10 juni 2025 | Overige moties ingediend bij het debat over de val van het kabinet | Voor | Verworpen (55-88). |
10 juni 2025 | Overige moties ingediend bij het debat over de val van het kabinet | Tegen | Verworpen (71-72). |
10 juni 2025 | Wijziging van het Wetboek van Strafrecht en het Wetboek van Strafrecht BES en andere wetten in verband met de modernisering van de strafbaarstelling van mensenhandel en de introductie van de zelfstandige strafbaarstelling van ernstige benadeling en van voordeeltrekking (Wet modernisering en uitbreiding strafbaarstelling mensenhandel) | Tegen | Aangenomen. (72-70) |
10 juni 2025 | Hoofdelijke stemming over: aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat Vreemdelingen- en asielbeleid (CD 12/3) en het tweeminutendebat Vreemdelingen- en asielbeleid (CD 24/4) | Tegen | Verworpen (53-90). |
27 mei 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Vreemdelingen- en asielbeleid (CD 12/3) en het tweeminutendebat Vreemdelingen- en asielbeleid (CD 24/4) | Voor | Aangenomen (71-70). |
27 mei 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Wet open overheid | Voor | Aangenomen. (72-70) |
27 mei 2025 | Brief van het Presidium inzake een rapportage van het College van onderzoek integriteit van de Tweede Kamer | Voor | Aangenomen. (100-40) |
20 mei 2025 | Aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat Discriminatie, racisme en mensenrechten | Tegen | Verworpen. (50-94) |
20 mei 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Schiphol | Voor | Aangenomen. (74-71) |
20 mei 2025 | Wijziging van de Pensioenwet, de Wet op de loonbelasting 1964 en enige andere wetten in verband met de verlenging van de transitieperiode naar het nieuwe pensioenstelsel | Tegen | Verworpen. (72-73) |
20 mei 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Raad Buitenlandse Zaken Ontwikkeling op 26 mei 2025 | Voor | Aangenomen. (74-71) |
20 mei 2025 | Aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat Raad Buitenlandse Zaken Handel | Voor | Aangenomen. (74-71) |
22 april 2025 | Wijziging van de Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening en oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen werkloze werknemers en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen in verband met het op onderdelen in balans brengen van deze wetten tussen bestaanszekerheid, re-integratie en handhaving (Participatiewet in balans) | Tegen | Verworpen. |
22 april 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Gesubsidieerde rechtsbijstand | Tegen | Verworpen. (53-84) |
15 april 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Midden- en kleinbedrijf | Tegen | Aangenomen. (73-72) |
15 april 2025 | Aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat Gevangeniswezen | Tegen | Aangenomen (73-72). |
15 april 2025 | Moties ingediend bij het debat over de situatie in Syrië | Tegen | Aangenomen (73-71). |
15 april 2025 | Moties ingediend bij het debat over de situatie in Syrië | Tegen | Aangenomen (73-72). |
8 april 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Personen- en familierecht | Tegen | Aangenomen. (76-69) |
8 april 2025 | Hoofdelijke stemming over: aangehouden motie ingediend bij het dertigledendebat over discriminatie op de woningmarkt | Voor | Aangenomen. (73-72) |
1 april 2025 | Aangehouden moties ingediend bij het tweeminutendebat Gevangeniswezen | Voor | Verworpen (74-75). |
1 april 2025 | Moties ingediend bij het dertigledendebat over discriminatie op de woningmarkt | Voor | Gestaakt. (74-74) |
25 maart 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Gevangeniswezen | Voor | Gestaakt (74-74). |
25 maart 2025 | Aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat Luchtvaart | Tegen | Stemmen (74-74). |
25 maart 2025 | Brief van de vaste commissie voor Europese Zaken over het plaatsen van een parlementair behandelvoorbehoud bij het EU-voorstel: Veiligheidsmaatregelen voor Europa COM (2025) 122 | Tegen | Aangenomen (78-70). |
18 maart 2025 | Wijziging van de Wet op de rechterlijke organisatie, de Wet rechtspositie rechterlijke ambtenaren, de Wet op de Raad van State en enige andere wetten in verband met enkele wijzigingen in het belang van integere, onafhankelijke en onpartijdige rechtspraak, alsmede de regeling van enige andere onderwerpen | Voor | Aangenomen.(73-72) |
18 maart 2025 | Aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat Circulaire economie | Voor | Aangenomen. (73-72) |
18 maart 2025 | Aangehouden moties ingediend bij het tweeminutendebat Luchtvaart | Voor | Aangenomen. (73-72) |
18 maart 2025 | Aangehouden motie ingediend bij het debat over de staat van de oorlog in Europa en over de ingelaste buitengewone Europese top van 6 maart 2025 | Tegen | Verworpen. (72-73) |
11 maart 2025 | Hoofdelijke stemmingen over: aangehouden moties ingediend bij het tweeminutendebat Luchtvaart | Voor | Gestaakt. (72-72) |
11 maart 2025 | Motie ingediend bij het debat over de staat van de oorlog in Europa en over de ingelaste buitengewone Europese top van 6 maart 2025 | Tegen | Aangenomen (73-71). |
11 maart 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Circulaire economie | Voor | Gestaakt. (72-72) |
11 maart 2025 | Hoofdelijke stemming over: aangehouden motie ingediend bij het debat over de staat van de oorlog in Europa en over de ingelaste buitengewone Europese top van 6 maart 2025 | Tegen | Gestaakt. (72-72) |
4 maart 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Medische ethiek/orgaandonatie | Tegen | Verworpen. (15-132) |
4 maart 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Medische ethiek/orgaandonatie | Tegen | Verworpen. (73-74) |
4 februari 2025 | Aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat Politie | Voor | Aangenomen. |
28 januari 2025 | Moties ingediend bij het debat over het demonstratierecht in Nederland | Voor | Aangenomen (69-67). |
28 januari 2025 | Moties ingediend bij het debat over de veiligheid op Nederlandse universiteiten | Voor | Aangenomen (70-67). |
28 januari 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Midden-Oosten | Voor | Aangenomen. |
28 januari 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Spoor | Voor | Aangenomen (70-67). |
19 december 2024 | Aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat Luchtvaart | Tegen | Aangenomen 75-73. |
19 december 2024 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Fossiele subsidies/regelingen | Tegen | Aangenomen 75-72. |
17 december 2024 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Zero-emissiezones | Tegen | Verworpen. (48-93) |
17 december 2024 | Aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat Woningbouwopgave en koopsector | Tegen | Aangenomen. (71-70) |
12 december 2024 | Vaststelling van de begrotingsstaat van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp (XVII) voor het jaar 2025 | Voor | Aangenomen (88-49). |
12 december 2024 | Vaststelling van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2025 | Tegen | Verworpen (49-88). |
10 december 2024 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Woningbouwopgave en koopsector | Tegen | Stemming uitstellen. (69-69) |
19 november 2024 | Hoofdelijke stemming (over het verzoek van het lid Timmermans een debat te voeren over het opstappen van staatssecretaris Achahbar en de stabiliteit van het kabinet) | Tegen | Verworpen (hoofdelijke stemming: 51-87). |
19 november 2024 | Hoofdelijke stemming over aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat Gevangeniswezen en tbs | Voor | Aangenomen. (71-66) |
19 november 2024 | Aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat Justitiële jeugd | Voor | Aangenomen. (72-66) |
12 november 2024 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Gevangeniswezen en tbs | Voor | Verworpen (71-77). |
12 november 2024 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Gevangeniswezen en tbs | Voor | Verworpen (71-77). |
12 november 2024 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Gevangeniswezen en tbs | Voor | Gestaakt. (74-74) |
12 november 2024 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Slachtofferbeleid | Tegen | Verworpen. (69-78) |
12 november 2024 | Moties ingediend bij de Vaststelling van de begrotingsstaat van het Ministerie van Asiel en Migratie (XX) voor het jaar 2025 | Tegen | Verworpen. (52-95) |
5 november 2024 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Gevangeniswezen en tbs | Voor | Stemming uitgesteld (71-71) |
15 oktober 2024 | Moties ingediend bij de Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2025 | Tegen | Aangenomen. (73-72) |
15 oktober 2024 | Moties ingediend bij de Vaststelling van de begrotingsstaat van de Koning (I) en Vaststelling van de begrotingsstaat van het Ministerie van Algemene Zaken (IIIA), de begrotingsstaat van het Kabinet van de Koning (IIIB) en de begrotingsstaat van de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (IIIC) voor het jaar 2025 | Tegen | Verworpen. (43-101) |
15 oktober 2024 | Moties ingediend bij de Uitvoeringswet digitaledienstenverordening | Tegen | Aangenomen. (73-72) |
15 oktober 2024 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat NAVO | Tegen | Verworpen. (50-95) |
8 oktober 2024 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Strafrechtelijke onderwerpen | Voor | Aangenomen (72/71) |
19 september 2024 | Moties ingediend bij de Algemene Politieke Beschouwingen | Tegen | Verworpen (56-90). |
4 juli 2024 | Moties ingediend bij het debat over de regeringsverklaring | Tegen | Verworpen (46-103). |
4 juli 2024 | Moties ingediend bij het debat over de regeringsverklaring | Tegen | Verworpen (46-103). |
11 juni 2024 | Moties ingediend bij het debat over het Nationaal Actieplan Dakloosheid | Tegen | Aangenomen (73-72). |
11 juni 2024 | Wijziging van de Wet op het financieel toezicht, de Wet toezicht trustkantoren 2018 en enige andere wetten op het terrein van de financiële markten (Wijzigingswet financiële markten 2024) (36442) | Tegen | Aangenomen (74-72). |
21 mei 2024 | Aangehouden moties ingediend bij het debat over antisemitisme | Voor | Aangenomen (74-73). |
23 april 2024 | Motie ingediend bij het tweeminutendebat Personen- en familierecht | Tegen | Aangenomen. (73-70) |
23 april 2024 | Aangehouden motie ingediend bij het dertigledendebat over een extra belasting voor extreem rijken | Tegen | Aangenomen. (72-71) |
9 april 2024 | Aangehouden motie ingediend bij het debat over de Europese top van 21 en 22 maart 2024 | Voor | Aangenomen. (75-74) |
2 april 2024 | Moties ingediend bij het debat over de gesloten jeugdzorg | Tegen | Aangenomen. (99-38) |
2 april 2024 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Vreemdelingen- en asielbeleid | Voor | Aangenomen. (70-67) |
2 april 2024 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Vreemdelingen- en asielbeleid | Voor | Aangenomen. (70-67) |
2 april 2024 | Aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat Gevangeniswezen en tbs | Voor | Aangenomen. (69-67) |
19 maart 2024 | Wijziging van de Wet dieren in verband met actualisering van de diergezondheidsregels en enkele technische aanpassingen | Tegen | Verworpen (45-99). |
5 maart 2024 | Motie ingediend bij de interpellatie-Van der Plas inzake het niet voldoen aan het informatieverzoek om de Impact Assessment Natuurherstelverordening naar de Kamer te sturen | Voor | Aangenomen (99-46). |
27 februari 2024 | Hoofdelijke stemming over: motie ingediend bij het debat over het eindverslag van de informateur | Voor | Aangenomen (74-69) |
6 februari 2024 | Aangehouden moties ingediend bij de Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) en van het Deltafonds (J) en het Mobiliteitsfonds (A) voor het jaar 2024 | Tegen | Aangenomen (70-66) |
13 december 2023 | Moties ingediend bij debat over de verkiezingsuitslag | Voor | Aangenomen. (99-45) |
Titel | AI-samenvatting | Datum |
---|---|---|
Motie voor betere natuurbrandbeheersing | De motie van Veltman roept de regering op tot wetgeving ter voorkoming van natuurbranden. Het aantal natuurbrandgevoelige dagen is gegroeid, wat risico's met zich meebrengt. Er zijn nog geen concrete stappen ondernomen ondanks vrijgemaakt geld voor een integrale aanpak. | 3 juli 2025 |
Motie over groene boa's en natuurtoezicht | De motie vraagt aandacht voor de rol van groene boa's in natuurtoezicht. Er wordt gepleit voor adequate middelen voor toezicht en handhaving. De motie is ingediend door leden Veltman en Michon-Derkzen. | 3 juli 2025 |
Verzoek uitstel commissiedebat Verkeersveiligheid | Er is een verzoek ingediend om het commissiedebat Verkeersveiligheid van 10 juni uit te stellen. Dit verzoek komt van het lid Veltman (VVD) en GroenLinks-PvdA. De herplanningsdatum is nog niet vastgesteld. | 5 juni 2025 |
Motie over verzorgingsplaatsen in mobiliteitsbeleid | Deze motie van het lid Heutink en anderen richt zich op de toekomst van verzorgingsplaatsen voor voertuigen. Er wordt gepleit voor een veiling van kavels die fossiele brandstof, laadfaciliteiten en winkeltjes combineren. Dit moet zorgen voor concurrentie, lagere prijzen en meer keuze voor automobilisten. | 27 mei 2025 |
Motie voor besparingen bij NS | De Kamer verzet zich tegen de geplande ticketprijsverhoging van NS in 2026. Er wordt gesteld dat er nog besparingsmogelijkheden zijn die niet worden erkend door NS en het kabinet. De regering wordt verzocht om deze mogelijkheden te onderzoeken en de Kamer hierover te informeren. | 27 mei 2025 |
Toenemend drugsgebruik onder jongeren | Een motie van het lid Veltman vraagt om onderzoek naar de rol van drugs in het verkeer. Dit vanwege het stijgende aantal verkeersslachtoffers als gevolg van drugs. De motie benadrukt de noodzaak van een landelijke aanpak met onderzoek, preventie, educatie en handhaving. | 27 mei 2025 |
Motie over parkeervoorzieningen in nieuwbouwprojecten | De motie vraagt om meer parkeervoorzieningen bij nieuwbouwprojecten. Dit om de druk op omliggende wijken te verminderen. Er wordt gestreefd naar een voorwaardelijke norm van 1,7 parkeerplek per woning. | 27 mei 2025 |
Motie over Spoorgoederenvervoer | De motie van het lid Veltman c.s. benadrukt de noodzaak van een zorgvuldig afwegingsproces voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor. Dit is cruciaal voor de veiligheid van omwonenden en het draagvlak voor woningbouw. De regering wordt verzocht geen onomkeerbare stappen te zetten zonder overeenstemming met gemeenten. | 24 april 2025 |
Motie over spoorgoederenvervoer | Olger van Dijk en collega's vragen de regering om het kernnet voor gevaarlijke stoffen te beperken tot hoofdroutes. Ze stellen dat de lasten bij sporadische routes niet proportioneel zijn. De motie vraagt om rekening te houden met verbindingen naar industriële clusters, havens en grensovergangen. | 24 april 2025 |
Motie over veiligheid spooremplacementen | De motie stelt dat spooremplacementen essentieel zijn voor veilig spoorgoederenvervoer en vraagt de regering om uniforme veiligheidseisen. Daarbij moet er in uitzonderlijke gevallen maatwerk mogelijk zijn. Dit gebeurt in samenwerking met gemeenten en veiligheidsregio’s. | 24 april 2025 |
Urgentie aanpak knooppunt Hoevelaken | De motie van Veltman en Olger van Dijk vraagt om een snelle aanpak van knooppunt Hoevelaken. Ondanks een breed politiek draagvlak blijft uitvoering uit. De Kamer dringt aan op de vorming van een projectteam vóór de zomer van 2025. | 24 april 2025 |
Motie voor Toegankelijkheid van Openbaar Vervoer | De motie vraagt om een evaluatie van het Bestuursakkoord Toegankelijkheid Openbaar Vervoer. Er wordt benadrukt dat mensen met een beperking onvoldoende profiteren van de voorgestelde verbeteringen. Tevens wordt het belang van betrokkenheid van ervaringsdeskundigen en belangenorganisaties onderstreept. | 9 april 2025 |
Motie voor bodycams bij NS-medewerkers | De motie van Olger van Dijk vraagt om vrijwillige bodycams voor NS-conducteurs. Dit moet de veiligheid verbeteren na een toename van geweldsincidenten in 2024. De invoering van bodycams is beschreven in het hoofdlijnenakkoord. | 9 april 2025 |
Motie over veiligheid in openbaar vervoer | In deze motie vraagt een lid van de Tweede Kamer de regering om meer prioriteit te geven aan veiligheid op stations in de uitvoering van de Stationsagenda 2024. Het veiligheidsgevoel van reizigers, met name van vrouwen, is zorgwekkend. De motie vraagt om een herziening van de huidige focus op andere projecten. | 9 april 2025 |
Vragen over fileproblematiek A2 | Lid Veltman (VVD) stelt vragen aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat over fileproblemen op de A2. Er wordt gevraagd naar de economische schade en toekomstige oplossingen voor het knelpunt tussen Vught en Deil. Daarnaast wordt er gepleit voor prioriteit voor infrastructuurprojecten en verbreding van de weg. | 13 maart 2025 |
Motie voor verbod op opvoeren fatbikes | Er is een motie ingediend voor een algeheel verbod op het opvoeren van elektrische fietsen, met name fatbikes. Dit verzoek is gedaan vanwege de toenemende overlast en verkeersongevallen veroorzaakt door opgevoerde fatbikes. De motie vraagt de regering om actie te ondernemen tegen deze situatie. | 19 februari 2025 |
Motie voor invoering alcoholslot | In deze motie verzoekt het lid Veltman de regering om het alcoholslot snel in te voeren. Dit komt voort uit de stijging van alcoholgerelateerde verkeersongelukken. Het alcoholslot wordt gezien als een effectieve maatregel tegen recidive. | 19 februari 2025 |
Motie over verkeersveiligheid fatbikes | De motie vraagt om een helmplicht en minimumleeftijd van 14 jaar voor fatbikes. Dit vanwege onveilige situaties en hoge aantallen ongevallen onder jongeren. De regering wordt verzocht om te kijken naar aparte regelgeving voor zware e-bikes. | 19 februari 2025 |
Motie für reisverbod voor zwartrijders | De motie van Eerdmans en Veltman vraagt om reisverboden voor zwartrijders op het traject naar Ter Apel. Dit naar aanleiding van het hoge percentage onbetaalde boetes en recente moties over agressie in het openbaar vervoer. Het kabinet wordt verzocht samen te werken met Arriva voor de implementatie. | 17 februari 2025 |
Vragen over hoofdrailnet en Europese Commissie | Het lid Veltman (VVD) stelt vragen aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over de procedure van de Europese Commissie omtrent de hoofdrailnetconcessie aan de NS. Er zijn zorgen over de rechtsgang en de consequenties voor Nederland. De vragen richten zich op de transparantie van de aanbesteding en de financiële gevolgen voor de belastingbetaler. | 13 februari 2025 |
Vragen over veiligheid in het openbaar vervoer | Vragen gesteld over intimidatie en geweld in het OV. Er wordt gevraagd naar acties en maatregelen ter verbetering van de veiligheid. Ook wordt cameratoezicht en het veiligheidsgevoel onder medewerkers en reizigers besproken. | 13 februari 2025 |
Vragen over slijtage viaducten door ontwerpgebrek | Het lid Veltman van de VVD stelt mondelinge vragen aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat. De aanleiding is een bericht over de versnelde slijtage van tientallen viaducten. Dit probleem heeft directe gevolgen voor het vrachtverkeer. | 28 januari 2025 |
Motie over netheid van treinen | De Tweede Kamer bespreekt een motie over de netheid van treinen, die invloed heeft op de reizigersbeleving. Sinds 2021 is het prestatiecijfer gedaald naar een teleurstellende 6,8 in 2023, als gevolg van personeelstekorten. De motie roept de regering op om, samen met de NS, het cijfer te verbeteren naar een 8. | 24 januari 2025 |
Vragen over treinveiligheid en asielzoekers | Leden Rajkowski en Veltman stellen vragen over de veiligheid op treintrajecten Meppel-Zwolle en Weert-Eindhoven. Ze benadrukken de onacceptabiliteit van intimidatie en geweld door overlastgevende asielzoekers. De minister en staatssecretaris worden om duidelijke antwoorden gevraagd met betrekking tot veiligheid, incidenten en handhaving. | 22 januari 2025 |
Oplossingen voor beperkingen Watertaxidiensten Ameland | De motie vraagt om oplossingen voor de beperkte mobiliteit op Ameland. Er wordt gepleit voor uitzondering op regelgeving voor watertaxi's. De regering moet snel met praktische voorstellen komen. | 14 januari 2025 |
Verzoek om debat over goederenvervoer | Hester Veltman vraagt om een debat over goederenvervoer. Dit naar aanleiding van recente brieven van de regering. Veltman verzoekt om geen onomkeerbare stappen te zetten in dit dossier. | 14 januari 2025 |
Motie verkeersveiligheid en rijexamens | De Kamer bespreekt de lange wachttijden voor rijexamens. Een motie vraagt om het tijdelijk schrappen van de tussentijdse toets. De regering wordt verzocht om maatregelen te nemen ter ondersteuning van rijscholen. | 14 januari 2025 |
Opschorting tussentijdse toets CBR | De minister wil de tussentijdse toets bij het CBR opschorten om de wachttijden voor rijexamens te verkorten. De fluctuerende duur van reserveringstermijnen per regio wordt besproken. De regering wordt verzocht om gevolgen van de opschorting en een update over het Roemer-advies te geven. | 14 januari 2025 |
Motie over Spoorveiligheid en ERTMS | De motie van Veltman c.s. vraagt de regering om in gesprek te gaan met spoorvervoerders en reizigersorganisatie Rover over het huidige overwegenbeleid. Dit gesprek moet leiden tot inzicht in de beperkingen en mogelijke oplossingen. De Kamer verwacht voor 1 mei 2025 een update. | 19 december 2024 |
Motie over Zero-emissiezones voor Ondernemers | Leden Veltman en Vermeer dienen een gewijzigde motie in over de impact van zero-emissiezones op ondernemers. Er wordt een rapportage verzocht vanaf 1 januari 2025 over de gevolgen voor ondernemers die niet aan eisen voldoen. De staatssecretaris geeft geen garanties voor ondersteuning aan deze groep. | 13 december 2024 |
Afsluiting A12-viaducten voor vrachtverkeer | De A12-viaducten bij Velperbroek zijn onveilig voor vrachtverkeer, waardoor afsluitingen nodig zijn. Vragen worden gesteld over de redenen en gevolgen van deze maatregel. Er wordt tevens aandacht gevraagd voor andere potentiële risicoloop en de communicatie met betrokken bedrijven. | 12 december 2024 |
Motie over zero-emissiezones en ondernemers | De motie van Veltman en Vermeer vraagt de regering om regelmatig te rapporteren over de impact van zero-emissiezones op ondernemers. Er is zorgen over de bereikbaarheid van binnensteden voor bepaalde ondernemers. De Kamer verlangt een boetevrije periode om ondernemers te ondersteunen tot 2029. | 11 december 2024 |
Verzoek om commissiedebat over zero-emissiezones | Hester Veltman vraagt om een commissiedebat over zero-emissiezones. Dit naar aanleiding van een brief van staatssecretaris Jansen. Er is spoed nodig vanwege de invoering op 1 januari 2025 in 14 gemeenten. | 28 november 2024 |
Uitstel verslag wetsvoorstel ProRail | Hester Veltman verzoekt om uitstel van de Inbreng verslag wetsvoorstel over de omvorming van ProRail. Dit verzoek is gedaan na technische briefings met Olger van Dijk/NSC. Er wordt voorgesteld eerst een Rondetafelgesprek te houden met sectorpartijen. | 27 november 2024 |
Motie verbetering verkeersveiligheid N36 | De motie vraagt om verbetering van de veiligheid op de N36. Deze weg kampt met veel ernstige ongevallen. De Kamer wil dat de regering samen met de regio concrete vervolgstappen uitwerkt. | 25 november 2024 |
Motie voor verbetering verkeerssituatie A12 | De motie roept de regering op om te overleggen met regio's over een korte lus voor de aansluiting A12 naar N11. Dit is nodig vanwege files en gevaarlijke situaties. Huidige oplossingen blijven uit, ondanks erkenning van het probleem. | 25 november 2024 |
Begrotingsstaat Mobiliteitsfonds 2025 | Er is nog geen startbeslissing voor de Lelylijn vanwege financiering. Er is vraag naar een masterplan voor de Lelylijn, inclusief woningbouw. De regering moet zoeken naar aanvullende financiering. | 25 november 2024 |
Motie over Mobiliteitsfonds 2025 | De motie vraagt om urgent onderhoud van infrastructuur in Nederland. Er moet een plan komen voor een evenwichtige risicoverdeling. Dit is belangrijk om verkeersinfarcten en economische schade te voorkomen. | 25 november 2024 |
Motie voor aanpak knooppunt Hoevelaken | De motie verzoekt om prioriteit voor knooppunt Hoevelaken. Dit knooppunt heeft grote files die economische schade veroorzaken. Het kabinet moet een plan van aanpak opstellen voor gefaseerde uitvoering vanaf 2025. | 25 november 2024 |
Onderzoek naar optimalisatie aanbestedingen | De motie roept de regering op om de ruimte in de Aanbestedingswet beter te benutten. Dit moet leiden tot goedkopere, efficiëntere en doelmatigere aanbestedingen. De resultaten van het onderzoek worden voor het zomerreces van 2025 verwacht. | 25 november 2024 |
Motie over Mobiliteitsfonds 2025 | De motie van het lid Heutink c.s. vraagt de regering om aanbestedingen te clusteren. Dit moet zorgen voor meer zekerheid voor aannemers en lagere aanbestedingskosten. Het is een reactie op het tekort aan personeel voor infrastructuurprojecten. | 25 november 2024 |
Aanpassing begrotingsstaat voor spoorveiligheid | De begrotingsstaat werd gewijzigd om €10 miljoen vrij te maken voor de veiligheid van spoorwegovergangen. Dit maakt de inzet van extra spitstreinen op het traject Harderwijk-Amersfoort mogelijk. De indieners van het amendement zijn Veltman en Olger van Dijk. | 22 november 2024 |
Vragen over verdwijning parkeerplaatsen in steden | VVD-leden stellen vragen over parkeervoorzieningen in binnensteden. | 6 november 2024 |
Motie voor transparantie laadpastarieven | Veltman en Bamenga vragen om digitale prijsinformatie voor laadpassen. | 6 november 2024 |
Motie over parkeerkosten en mobiliteit | De motie vraagt om onderzoek naar parkeerkosten en mobiliteit. | 10 oktober 2024 |
Motie Beperking Taken NS en Tarieven | Kamerleden verzoeken regering om NS-activiteiten te herzien. | 10 oktober 2024 |
Motie Veltman over Zero-Emissiezones 2025 | Veltman verzoekt kabinet om ondernemersuitzonderingen voor zero-emissiezones. | 10 oktober 2024 |
Motie voor ID-controle in openbaar vervoer | Motie vraagt om versnelde ID-controle door boa’s in het OV. | 10 oktober 2024 |
Vragen Tweede Kamer over treinvervoer in Zeeland | Vervolgvragen over treinloze maanden in Zeeland in 2029. | 4 oktober 2024 |
Motie voor Bouw van Extra Woningen | De motie verzoekt om controle op de woningbouwafspraken. | 3 oktober 2024 |
Vragen over laadpalen langs snelwegen | VVD-lid Veltman stelt vragen over de verwijdering van laadpalen. | 27 september 2024 |
Motie voor verkeersveiligheid fatbikes | De motie vraagt om een minimumleeftijd van 14 jaar en helmplicht voor fatbikes. | 11 september 2024 |
Aanpak opgevoerde fatbikes voor verkeersveiligheid | Motie vraagt om betere controle op fatbikes. | 11 september 2024 |
Vragen over Online Video's in Treinen | Leden van de VVD stellen vragen over pornovideo's gemaakt in treinen. | 14 augustus 2024 |
Motie over Bodemmonitoringsrichtlijn | De motie van Veltman en Olger van Dijk pleit voor nationale flexibiliteiten in de Bodemmonitoringsrichtlijn. Ze verzoeken de regering om bindende doelstellingen te vermijden om de effectiviteit van bodemmaatregelen te waarborgen. Deze motie is relevant voor beleidsmakers en milieuactivisten die zich met bodemgezondheid bezighouden. | 12 juni 2024 |
Impactstudie Bodemmonitoringsrichtlijn verzocht | Lid Veltman verzoekt om een impactstudie naar de Bodemmonitoringsrichtlijn. De motie is van belang voor de Tweede Kamer en betrekt thema's zoals woningbouw en natuur. Het doel is om de gevolgen van de richtlijn voor Nederland helder te krijgen voordat verdere besluitvorming plaatsvindt. | 12 juni 2024 |
Veiligheid in openbaar vervoer verbeterd met bodycams | Deze motie vraagt de regering om de boete van €500.000 van NS te gebruiken voor bodycams. Dit is relevant voor reizigers in het openbaar vervoer die veiligheid hoog in het vaandel hebben. De motie is ingediend door leden Heutink, Olger van Dijk, Pierik en Veltman. | 5 juni 2024 |
Verdrag Nederland-San Marino goedkeuring aangevraagd | Leden van de Tweede Kamer verzoeken om goedkeuring van het verdrag met San Marino. Dit verdrag heeft betrekking op het voorkomen van dubbele belasting en belastingontduiking. Het is relevant voor belastingbeleid en internationale betrekkingen. | 5 juni 2024 |
Identiteitscheck in openbaar vervoer voorgesteld | Deze motie roept de regering op om een identiteitscheck door gekwalificeerde boa's in het openbaar vervoer in te voeren. Het doel is om agressie en geweld in het OV tegen te gaan. Relevante partijen zijn onder andere de Tweede Kamerleden Veltman, Heutink en Olger van Dijk. | 5 juni 2024 |
Motie over juridisch kader voor reisverboden | Deze motie vraagt om een juridische basis voor gegevensuitwisseling in het openbaar vervoer. Dit is relevant voor vervoerders, politie en decentrale overheden. De motie is voorgesteld door lid Veltman en andere leden op 5 juni 2024. | 5 juni 2024 |
Rondetafelgesprek over lachgasproblematiek | De commissie Infrastructuur en Waterstaat organiseert een rondetafelgesprek over lachgascilinders. Het gesprek vindt plaats op 20 juni en leden worden gevraagd hun deelname te bevestigen. Leden Boutkan (PVV) en Veltman (VVD) hebben het programma voorbereid. | 29 mei 2024 |
Vragen over Intelligente Snelheidsassistentie in auto's | Lid Veltman (VVD) vraagt de Minister van Infrastructuur en Waterstaat naar ISA-systemen in nieuwe auto's, die verplicht worden per 7 juli 2024. De vragen richten zich op de effectiviteit, veiligheid en gebruikservaring van deze systemen. Dit is relevant voor automobilisten, beleidsmakers en verkeersveiligheidsexperts. | 27 mei 2024 |
Motie Grinwis over actieagenda Industrie | Deze motie van lid Grinwis en anderen vraagt de regering om de actieagenda voor de industrie en omwonenden aan te vullen met een tijdlijn en streefdata. Het is relevant voor de Tweede Kamer en betrokken ministeries. De motie richt zich op transparantie en voortgang in het verbeteren van de gezondheid en het milieu in industriële gebieden. | 4 april 2024 |
Overheidssteun Tata Steel afhankelijk van gezondheidseffecten | Deze motie van Olger van Dijk en anderen vraagt om overheidssteun aan Tata Steel alleen te verlenen als er harde afspraken zijn over het minimaliseren van gezondheidsschade en emissies. Het is relevant voor beleidsmakers, Tata Steel, en inwoners van de regio IJmond. De motie benadrukt het belang van gezondheidseffectrapportages en transparantie in monitoring. | 4 april 2024 |
Motie over handhaving bij stationsdemonstraties | Een gewijzigde motie van Grinwis c.s. vraagt de regering om samen met NS en ProRail een handelingskader op te stellen voor betere handhaving bij demonstraties op stations. Dit is relevant voor reizigers, vooral Joodse reizigers, die zich onveilig voelen door antisemitische leuzen. De motie benadrukt de noodzaak van adequate maatregelen tegen intimiderend gedrag tijdens demonstraties. | 2 april 2024 |
Onderzoek naar NS bedrijfsvoering aangevraagd | Op 2 april 2024 heeft de Tweede Kamer een gewijzigde motie voorgesteld over het aanvragen van een onderzoek naar de efficiëntie van de NS. Dit is belangrijk vanwege de herhaalde vertragingen en de rol van de NS als staatsdeelneming. Het onderzoek moet inzicht geven voor de toekomstige concessie na 2033. | 2 april 2024 |
Vragen over klachten door windturbines in Groningen | Leden van de Kamer stellen vragen aan de Minister voor Klimaat en Energie en de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat. De vragen richten zich op klachten van inwoners van een Gronings dorp door windturbines en de uitvoering van geluids- en afstandsnormen. Dit is relevant voor beleidsmakers en betrokkenen bij windenergieprojecten. | 28 maart 2024 |
Onderzoek naar NS bedrijfsvoering gevraagd | Lid Veltman heeft een motie ingediend voor een onderzoek naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van de NS. Dit is relevant voor de Tweede Kamer en de Algemene Rekenkamer, vooral met het oog op de toekomst na 2033. De motie wijst op de vertragingen in het spoorvervoer en het verantwoord omgaan met belastinggeld. | 27 maart 2024 |
Vragen over verkeersproblemen en wegafsluiting | Lid Veltman van de VVD heeft schriftelijke vragen gesteld aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over verkeersproblemen door een wegafsluiting. Deze vragen komen naar aanleiding van een artikel waarin wordt beschreven dat familieleden een uitvaart misten door files. Het is relevant voor beleidsmakers en inwoners die afhankelijk zijn van de Beneluxtunnel. | 20 maart 2024 |
Vragen over zero-emissiezones voor mkb'ers | Leden Veltman en Kisteman vragen de staatssecretaris naar een ontheffing voor mkb'ers bij zero-emissiezones. Ze willen weten hoe het ontheffingsbeleid wordt uitgevoerd en de impact op ondernemers. Er wordt ook gevraagd naar de opening van het Centraal loket ZE-zones. | 13 maart 2024 |
Veld aanbod om debat Circulair bouwen te herplannen | Kamerlid Hester Veltman (VVD) stelt voor om het commissiedebat over Circulair bouwen opnieuw in te plannen, nadat het eerder van de agenda is gehaald. Dit verzoek is gedaan aan de Commissie Infrastructuur en Waterstaat (I&W). Het is relevant voor alle betrokken partijen die zich bezighouden met circulaire economie en bouwprojecten. | 11 maart 2024 |
Voorstel annulering commissiedebat Circulair bouwen | Lid Veltman (VVD) stelt voor het commissiedebat 'Circulair bouwen' van 14 maart te annuleren. Dit vanwege het beperkte aantal brieven op de agenda. Tevens wordt een verzoek gedaan om deze brieven te agenderen voor een ander debat over Circulaire economie. | 8 maart 2024 |
Vragen over verkeersveiligheid en flitspalen | Lid Veltman (VVD) stelt vragen aan ministers over verkeersveiligheid. De vragen focussen op bevoegdheden van gemeenten en provincies voor flitspalen. Er wordt verzocht om actie en mogelijke wetswijzigingen. | 8 maart 2024 |
Vragen over laadpauzes elektrische auto's | Lid Veltman (VVD) stelt vragen aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht dat elektrische auto’s tussen 16.00 en 21.00 uur niet opgeladen mogen worden. De vragen richten zich op de impact op laadinfrastructuur en de verantwoordelijkheden van netbeheerders. Dit is relevant voor elektrische rijders en beleidsmakers in de vervoerssector. | 1 maart 2024 |
Vragen over geweld tegen NS-medewerkers | Leden van de Tweede Kamer stellen vragen over de toename van geweld tegen NS-medewerkers. Dit betreft onder andere de effectiviteit van veiligheidsmaatregelen en de noodzaak van een aanvalsplan. Relevant voor de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat en NS-medewerkers. | 16 februari 2024 |
Vragen over A28 vertraging wegens wegdekproblemen | De Tweede Kamerleden Veltman en Peter de Groot stellen vragen aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de vertraging op de A28. Ze willen meer informatie over inspecties, schade aan voertuigen en planningen voor noodreparaties. Dit is belangrijk voor automobilisten die de A28 gebruiken en voor de verantwoordelijkheid van de overheid in onderhoud van wegen. | 30 januari 2024 |
Evaluatie prijsbijstelling Mobiliteitsfonds en Deltafonds | Deze motie, ingediend door Grinwis en anderen, verzoekt de regering een evaluatie uit te voeren van de prijsbijstellingssystematiek voor investeringen uit het Mobiliteitsfonds en Deltafonds. Dit is relevant voor beleidsmakers en belanghebbenden in de infrastructuursector. De focus ligt op het verbeteren van de kostencompensatie bij overheidsinvesteringen. | 25 januari 2024 |
Aanvalsplan voor veiligheid openbaar vervoer | Deze motie vraagt om een aanvalsplan voor de verbetering van de veiligheid in het openbaar vervoer en op stations. De motie is ingediend door het lid Veltman en collega's. Relevante partijen zijn het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Ministerie van Justitie en Veiligheid. | 25 januari 2024 |
Motie over rijbewijs B voor elektrische voertuigen | Deze motie richt zich op de voortzetting van de gedoogsituatie voor rijbewijs B voor elektrische bedrijfswagens. Dit is belangrijk voor ondernemers die hierdoor in een moeilijke situatie verkeren. Het is relevant voor de mobiliteitssector en beleidsmakers die omgaan met verkeerswetgeving. | 25 januari 2024 |
Motie over elektrisch rijden en belastingdruk | De motie van Grinwis en Veltman vraagt de regering om uit te werken hoe elektrische voertuigen niet benadeeld worden ten opzichte van fossiele voertuigen na 2025. Dit is relevant voor beleidsmakers binnen het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het doel is om fiscale gelijkheid te waarborgen voor elektrische voertuigen vanaf 2026. | 25 januari 2024 |
Motie voor gepersonaliseerde kentekens in Nederland | De motie van Heutink en anderen verzoekt de regering om onderzoek te doen naar de invoering van gepersonaliseerde kentekens in Nederland. Dit kan mogelijk de verdiencapaciteit van het ministerie vergroten en leiden tot lastenverlichting voor automobilisten. De Kamer wil resultaten en een kosten-batenanalyse vóór het zomerreces ontvangen. | 25 januari 2024 |
Motie ter ondersteuning buurtbussen | De Kamer constateert dat buurtbussen onder druk staan door een tekort aan vrijwilligers. Deze busdiensten zijn essentieel voor de bereikbaarheid van regionale voorzieningen. De motie verzoekt de regering om provincies en gemeenten te ondersteunen bij het behouden van deze vrijwilligers. | 25 januari 2024 |
Motie voor oplossing N35 bij Mariënheem | De motie van het lid Veltman vraagt om prioriteit voor verbeteringen aan de N35 in Mariënheem. Dit is noodzakelijk vanwege gevaarlijke verkeerssituaties en ongelukken. De regering wordt verzocht een ringweg te onderzoeken en de Kamer voor de zomer te informeren over de voortgang. | 25 januari 2024 |
Motie vereenvoudiging rapportageplicht CO2-uitstoot | De motie vraagt de regering om de rapportageplicht voor bedrijven met meer dan 100 werknemers te vereenvoudigen. Dit betreft het registreren van de gereden reizigerskilometers en de uitstoot van CO2 door woon-werkverkeer. Ondernemers ervaren momenteel grote regeldruk door deze verplichting. | 25 januari 2024 |
Motie voor waardering stillere luchtvaartactiviteiten | De motie van Veltman en Peter de Groot vraagt de minister om vóór de zomer terug te koppelen hoe stillere en schonere luchtvaartactiviteiten vóór 2027 gewaardeerd kunnen worden. Dit is belangrijk omdat luchtvaartmaatschappijen al inspanningen leveren om duurzamer en stiller te vliegen. De motie is ingediend tijdens de behandeling van de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor 2024. | 25 januari 2024 |
Motie voor landelijke aanpak woon-werkverkeer | Olger van Dijk en anderen dienen een motie in om het woon-werkverkeer beter te spreiden. Ze constateren dat de huidige aanpak weinig effect heeft. De raad verzoekt de regering om samen met betrokken partijen een landelijke strategie te ontwikkelen. | 25 januari 2024 |
Amendement voor OV-hub Ede-Wageningen | Er is een amendement ingediend voor de begroting van het Mobiliteitsfonds. Het betreft een verhoging van € 6,6 miljoen voor de afronding van de OV-hub bij station Ede-Wageningen. Dit is nodig omdat de vergunning voor de werkzaamheden op 31 december 2025 verloopt. | 23 januari 2024 |
Motie over houtstookvrije zones | De motie van Veltman verzoekt het nieuwe kabinet om beleid voor houtstookvrije zones uit te werken. Totdat er een nieuw kabinet is, moet de regering blijven werken aan bestaand beleid en voorlichting geven. Dit is relevant voor gemeenten, bewoners met houtkachels en de milieubeweging. | 23 januari 2024 |
Amendement begroting Infrastructuur en Waterstaat 2024 | Dit amendement betreft wijzigingen in de begroting van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor 2024. Het levert middelen voor de OV-hub bij station Ede-Wageningen. Relevant voor Tweede Kamerleden en betrokken partijen bij het openbaar vervoer. | 23 januari 2024 |
Amendement begroting Infrastructuur en Waterstaat 2024 | Een amendement van Grinwis en anderen wijzigt de begroting van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor 2024. Dit betreft een aanpassing van verplichtingen en uitgaven voor Openbaar Vervoer en de Bijdrage Investeringsfondsen. Het is relevant voor Kamerleden en betrokken instellingen in de mobiliteitssector. | 23 januari 2024 |
Amendement voor Spoorknooppunt Meppel 2024 | Dit amendement verhoogt de begroting voor het Mobiliteitsfonds met € 40 miljoen. Het is gericht op de verbetering van het spoorknooppunt bij Meppel, dat als bottleneck wordt gezien. Relevante partijen zijn onder meer de Tweede Kamerleden Grinwis, De Hoop, en de Ministeries van Infrastructuur en Waterstaat. | 23 januari 2024 |
Amendement N35 Mobiliteitsfonds 2024 | Het amendement verhoogt het budget voor de N35 met €94.000 en verlaagt dat voor hoofdwegen. Dit is nodig om bestuurlijke afspraken na te komen en de veiligheid op de N35 te waarborgen. De dekking komt van een intensivering van onderhoud tot 2030. | 19 januari 2024 |
Motie over meldplicht mensenhandel | De motie van Veltman en Bikker roept de regering op om mensenhandel op te nemen in artikel 160 van het Wetboek van Strafvordering. Dit zou een wettelijke verplichting inhouden voor iedereen, behalve slachtoffers en hulpverleners, om aangifte te doen van mensenhandel. Deze motie is relevant voor wetgevers, de politie en hulpinstellingen die met mensenhandel te maken hebben. | 21 december 2023 |
Motie over seksuele misbruik van minderjarigen | Deze motie roept de regering op om de wettelijke uitzondering van artikel 22b, lid 3 Sr te schrappen voor seksueel misbruik van minderjarigen. Dit heeft als doel de bescherming van de lichamelijke integriteit van minderjarigen te versterken. Relevant voor wetgevers, kinderbescherming en slachtoffers van seksuele misbruik. | 21 december 2023 |
Motie Veltman over actieplan Mensenhandel | De motie van lid Veltman vraagt om meer aandacht voor het smart formuleren van doelen binnen het actieplan 'Samen tegen Mensenhandel'. Dit is relevant voor de regering en betrokken organisaties op het gebied van mensenhandel, die effectiviteit willen verbeteren. De motie stelt voor om maar voor Prinsjesdag 2024 hierover te rapporteren aan de Kamer. | 21 december 2023 |
Negatief subsidiariteitsoordeel Bodemmonitoring | De Tweede Kamer heeft een negatief subsidiariteitsoordeel gegeven over de Richtlijn Bodemmonitoring. Tijdens de Milieuraad van 18 december zal hier verder over gesproken worden. De regering wordt gevraagd om dit oordeel krachtig te communiceren en steun te zoeken van andere lidstaten. | 14 december 2023 |
Vragen over groei illegale seksbranche | Lid Veltman (VVD) stelt schriftelijke vragen aan de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid over de toename van illegale seksadvertenties. Het artikel bespreekt de afname van legale sekswerkers en de gevolgen daarvan. De vragen zijn relevant voor beleidsmakers en gemeenten die betrokken zijn bij sekswerk-regelgeving. | 8 december 2023 |
Probeer beleidsradar nu 14 dagen voor 1 euro, en zoek en chat met miljoenen beleidsdocumenten
Probeer voor €1