Op deze pagina vind je alle documenten die gerelateerd zijn aan Olger Dijk van partij NSC (Tweede Kamerlid). Je ziet ook een overzicht van wat dit kamerlid heeft gestemd.
Het kamerlid stemde 89 keer, daarvan was 37 voor en 52 tegen. Het kamerlid wordt gelinkt aan 151 documenten.
Olger Christiaan Dijk is een Nederlands politicus die sinds 2024 actief is in de Tweede Kamer. Hij is geboren op 4 januari 1979, maar er is weinig informatie beschikbaar over zijn politieke partij en vroegere functies.
Olger van Dijk houdt zich bezig met diverse belangrijke thema's en maakt zich sterk voor onderwerpen zoals defensie-uitgaven, bemiddeling in internationale conflicten, en het gebruik van financiële middelen voor EU-gelden. Hij heeft recentelijk moties ingediend over de Jongerendagkaart, NAVO-top 2025, en bemiddeling in conflicten. Zijn specialisatie lijkt te liggen in de veiligheid en defensie van Nederland, alsook in het stimuleren van diplomatieke bemiddeling.
Hij is ook actief betrokken bij zaken zoals spoorgoederenvervoer van gevaarlijke stoffen en de behoefte aan een snelle aanpak van knooppunt Hoevelaken. Verder is hij betrokken bij discussies over het rechtsstaatsslot voor EU-gelden om te voorkomen dat landen die de rechtsstaat ondermijnen EU-gelden ontvangen.
Olger van Dijk spant zich in voor het stimuleren van de defensiecapaciteiten van de NAVO en voor de financiële behoeften van de alliantie. Zijn bijdragen aan parlementaire debatten tonen aan dat hij een belangrijke rol speelt in de politieke discussies over veiligheid, defensie, en internationale betrekkingen. Voor meer informatie over zijn politieke standpunten en recente activiteiten kun je naar Beleidsradar zoeken.
Datum | Onderwerp | Stem | Resultaat |
---|---|---|---|
3 juli 2025 | Stemmingen in verband met: Wijziging van de Vreemdelingenwet 2000 en de Algemene wet bestuursrecht in verband met maatregelen om de asielketen te ontlasten en de instroom van asielzoekers te verminderen (Asielnoodmaatregelenwet) | Voor | Aangenomen (94-56). |
3 juli 2025 | Stemmingen in verband met: Wijziging van de Vreemdelingenwet 2000 in verband met de introductie van een tweestatusstelsel en het aanscherpen van de vereisten bij nareis (Wet invoering tweestatusstelsel) | Voor | Aangenomen (95-55). |
1 juli 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Staat van de Volkshuisvesting | Tegen | Aangenomen. (72-69) |
1 juli 2025 | Hoofdelijke stemming over: aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat JBZ-Raad 12-13 juni 2025 (vreemdelingen- en asielbeleid) | Tegen | Aangenomen. (72-67) |
1 juli 2025 | Hoofdelijke stemming over: aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat JBZ-Raad 12-13 juni 2025 (vreemdelingen- en asielbeleid) | Voor | Aangenomen. (90-50) |
1 juli 2025 | Wijziging van de Algemene wet bestuursrecht, de Huisvestingswet 2014, de Omgevingswet, de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Woningwet in verband met de versterking van de regie op de volkshuisvesting en met het oog op enkele andere met de volkshuisvesting samenhangende maatregelen (Wet versterking regie volkshuisvesting) | Tegen | Aangenomen. (72-69) |
1 juli 2025 | Wijziging van de Vreemdelingenwet 2000 en de Algemene wet bestuursrecht in verband met maatregelen om de asielketen te ontlasten en de instroom van asielzoekers te verminderen (Asielnoodmaatregelenwet) | Tegen | Aangenomen (72-69). |
19 juni 2025 | Hoofdelijke stemmingen over: moties ingediend bij het tweeminutendebat Raad Buitenlandse Zaken d.d. 23 juni 2025 | Tegen | Verworpen (35-99). |
19 juni 2025 | Hoofdelijke stemmingen over: moties ingediend bij het tweeminutendebat Raad Buitenlandse Zaken d.d. 23 juni 2025 | Voor | Aangenomen (99-35). |
10 juni 2025 | Aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat Beleidsbrief Ontwikkelingshulp | Voor | Aangenomen. (72-71) |
10 juni 2025 | Overige moties ingediend bij het debat over de val van het kabinet | Tegen | Verworpen (71-72). |
10 juni 2025 | Overige moties ingediend bij het debat over de val van het kabinet | Voor | Verworpen (55-88). |
10 juni 2025 | Wijziging van het Wetboek van Strafrecht en het Wetboek van Strafrecht BES en andere wetten in verband met de modernisering van de strafbaarstelling van mensenhandel en de introductie van de zelfstandige strafbaarstelling van ernstige benadeling en van voordeeltrekking (Wet modernisering en uitbreiding strafbaarstelling mensenhandel) | Voor | Aangenomen. (72-70) |
10 juni 2025 | Hoofdelijke stemming over: aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat Vreemdelingen- en asielbeleid (CD 12/3) en het tweeminutendebat Vreemdelingen- en asielbeleid (CD 24/4) | Tegen | Verworpen (53-90). |
27 mei 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Vreemdelingen- en asielbeleid (CD 12/3) en het tweeminutendebat Vreemdelingen- en asielbeleid (CD 24/4) | Tegen | Aangenomen (71-70). |
27 mei 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Wet open overheid | Tegen | Aangenomen. (72-70) |
27 mei 2025 | Brief van het Presidium inzake een rapportage van het College van onderzoek integriteit van de Tweede Kamer | Voor | Aangenomen. (100-40) |
20 mei 2025 | Aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat Discriminatie, racisme en mensenrechten | Tegen | Verworpen. (50-94) |
20 mei 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Schiphol | Tegen | Aangenomen. (74-71) |
20 mei 2025 | Wijziging van de Pensioenwet, de Wet op de loonbelasting 1964 en enige andere wetten in verband met de verlenging van de transitieperiode naar het nieuwe pensioenstelsel | Voor | Verworpen. (72-73) |
20 mei 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Raad Buitenlandse Zaken Ontwikkeling op 26 mei 2025 | Tegen | Aangenomen. (74-71) |
20 mei 2025 | Aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat Raad Buitenlandse Zaken Handel | Tegen | Aangenomen. (74-71) |
22 april 2025 | Wijziging van de Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening en oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen werkloze werknemers en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen in verband met het op onderdelen in balans brengen van deze wetten tussen bestaanszekerheid, re-integratie en handhaving (Participatiewet in balans) | Voor | Verworpen. |
22 april 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Gesubsidieerde rechtsbijstand | Tegen | Verworpen. (53-84) |
15 april 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Midden- en kleinbedrijf | Voor | Aangenomen. (73-72) |
15 april 2025 | Aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat Gevangeniswezen | Voor | Aangenomen (73-72). |
15 april 2025 | Moties ingediend bij het debat over de situatie in Syrië | Voor | Aangenomen (73-71). |
15 april 2025 | Moties ingediend bij het debat over de situatie in Syrië | Voor | Aangenomen (73-72). |
8 april 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Personen- en familierecht | Voor | Aangenomen. (76-69) |
8 april 2025 | Hoofdelijke stemming over: aangehouden motie ingediend bij het dertigledendebat over discriminatie op de woningmarkt | Tegen | Aangenomen. (73-72) |
1 april 2025 | Aangehouden moties ingediend bij het tweeminutendebat Gevangeniswezen | Tegen | Verworpen (74-75). |
1 april 2025 | Moties ingediend bij het dertigledendebat over discriminatie op de woningmarkt | Tegen | Gestaakt. (74-74) |
25 maart 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Gevangeniswezen | Tegen | Gestaakt (74-74). |
25 maart 2025 | Aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat Luchtvaart | Voor | Stemmen (74-74). |
25 maart 2025 | Brief van de vaste commissie voor Europese Zaken over het plaatsen van een parlementair behandelvoorbehoud bij het EU-voorstel: Veiligheidsmaatregelen voor Europa COM (2025) 122 | Voor | Aangenomen (78-70). |
18 maart 2025 | Wijziging van de Wet op de rechterlijke organisatie, de Wet rechtspositie rechterlijke ambtenaren, de Wet op de Raad van State en enige andere wetten in verband met enkele wijzigingen in het belang van integere, onafhankelijke en onpartijdige rechtspraak, alsmede de regeling van enige andere onderwerpen | Tegen | Aangenomen.(73-72) |
18 maart 2025 | Aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat Circulaire economie | Tegen | Aangenomen. (73-72) |
18 maart 2025 | Aangehouden moties ingediend bij het tweeminutendebat Luchtvaart | Tegen | Aangenomen. (73-72) |
18 maart 2025 | Aangehouden motie ingediend bij het debat over de staat van de oorlog in Europa en over de ingelaste buitengewone Europese top van 6 maart 2025 | Voor | Verworpen. (72-73) |
11 maart 2025 | Hoofdelijke stemmingen over: aangehouden moties ingediend bij het tweeminutendebat Luchtvaart | Tegen | Gestaakt. (72-72) |
11 maart 2025 | Motie ingediend bij het debat over de staat van de oorlog in Europa en over de ingelaste buitengewone Europese top van 6 maart 2025 | Voor | Aangenomen (73-71). |
11 maart 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Circulaire economie | Tegen | Gestaakt. (72-72) |
11 maart 2025 | Hoofdelijke stemming over: aangehouden motie ingediend bij het debat over de staat van de oorlog in Europa en over de ingelaste buitengewone Europese top van 6 maart 2025 | Voor | Gestaakt. (72-72) |
4 maart 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Medische ethiek/orgaandonatie | Tegen | Verworpen. (15-132) |
4 maart 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Medische ethiek/orgaandonatie | Tegen | Verworpen. (73-74) |
4 februari 2025 | Aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat Politie | Voor | Aangenomen. |
28 januari 2025 | Moties ingediend bij het debat over het demonstratierecht in Nederland | Tegen | Aangenomen (69-67). |
28 januari 2025 | Moties ingediend bij het debat over de veiligheid op Nederlandse universiteiten | Tegen | Aangenomen (70-67). |
28 januari 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Midden-Oosten | Tegen | Aangenomen. |
28 januari 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Spoor | Tegen | Aangenomen (70-67). |
19 december 2024 | Aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat Luchtvaart | Voor | Aangenomen 75-73. |
19 december 2024 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Fossiele subsidies/regelingen | Voor | Aangenomen 75-72. |
17 december 2024 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Zero-emissiezones | Tegen | Verworpen. (48-93) |
17 december 2024 | Aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat Woningbouwopgave en koopsector | Voor | Aangenomen. (71-70) |
12 december 2024 | Vaststelling van de begrotingsstaat van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp (XVII) voor het jaar 2025 | Voor | Aangenomen (88-49). |
12 december 2024 | Vaststelling van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2025 | Tegen | Verworpen (49-88). |
10 december 2024 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Woningbouwopgave en koopsector | Voor | Stemming uitstellen. (69-69) |
19 november 2024 | Hoofdelijke stemming (over het verzoek van het lid Timmermans een debat te voeren over het opstappen van staatssecretaris Achahbar en de stabiliteit van het kabinet) | Tegen | Verworpen (hoofdelijke stemming: 51-87). |
19 november 2024 | Hoofdelijke stemming over aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat Gevangeniswezen en tbs | Tegen | Aangenomen. (71-66) |
19 november 2024 | Aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat Justitiële jeugd | Tegen | Aangenomen. (72-66) |
12 november 2024 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Gevangeniswezen en tbs | Tegen | Verworpen (71-77). |
12 november 2024 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Gevangeniswezen en tbs | Tegen | Gestaakt. (74-74) |
12 november 2024 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Gevangeniswezen en tbs | Tegen | Verworpen (71-77). |
12 november 2024 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Slachtofferbeleid | Voor | Verworpen. (69-78) |
12 november 2024 | Moties ingediend bij de Vaststelling van de begrotingsstaat van het Ministerie van Asiel en Migratie (XX) voor het jaar 2025 | Tegen | Verworpen. (52-95) |
5 november 2024 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Gevangeniswezen en tbs | Tegen | Stemming uitgesteld (71-71) |
15 oktober 2024 | Moties ingediend bij de Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2025 | Voor | Aangenomen. (73-72) |
15 oktober 2024 | Moties ingediend bij de Vaststelling van de begrotingsstaat van de Koning (I) en Vaststelling van de begrotingsstaat van het Ministerie van Algemene Zaken (IIIA), de begrotingsstaat van het Kabinet van de Koning (IIIB) en de begrotingsstaat van de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (IIIC) voor het jaar 2025 | Tegen | Verworpen. (43-101) |
15 oktober 2024 | Moties ingediend bij de Uitvoeringswet digitaledienstenverordening | Voor | Aangenomen. (73-72) |
15 oktober 2024 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat NAVO | Tegen | Verworpen. (50-95) |
8 oktober 2024 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Strafrechtelijke onderwerpen | Tegen | Aangenomen (72/71) |
19 september 2024 | Moties ingediend bij de Algemene Politieke Beschouwingen | Tegen | Verworpen (56-90). |
4 juli 2024 | Moties ingediend bij het debat over de regeringsverklaring | Tegen | Verworpen (46-103). |
4 juli 2024 | Moties ingediend bij het debat over de regeringsverklaring | Tegen | Verworpen (46-103). |
11 juni 2024 | Moties ingediend bij het debat over het Nationaal Actieplan Dakloosheid | Voor | Aangenomen (73-72). |
11 juni 2024 | Wijziging van de Wet op het financieel toezicht, de Wet toezicht trustkantoren 2018 en enige andere wetten op het terrein van de financiële markten (Wijzigingswet financiële markten 2024) (36442) | Voor | Aangenomen (74-72). |
21 mei 2024 | Aangehouden moties ingediend bij het debat over antisemitisme | Tegen | Aangenomen (74-73). |
23 april 2024 | Motie ingediend bij het tweeminutendebat Personen- en familierecht | Voor | Aangenomen. (73-70) |
23 april 2024 | Aangehouden motie ingediend bij het dertigledendebat over een extra belasting voor extreem rijken | Voor | Aangenomen. (72-71) |
9 april 2024 | Aangehouden motie ingediend bij het debat over de Europese top van 21 en 22 maart 2024 | Tegen | Aangenomen. (75-74) |
2 april 2024 | Moties ingediend bij het debat over de gesloten jeugdzorg | Voor | Aangenomen. (99-38) |
2 april 2024 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Vreemdelingen- en asielbeleid | Tegen | Aangenomen. (70-67) |
2 april 2024 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Vreemdelingen- en asielbeleid | Tegen | Aangenomen. (70-67) |
2 april 2024 | Aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat Gevangeniswezen en tbs | Tegen | Aangenomen. (69-67) |
19 maart 2024 | Wijziging van de Wet dieren in verband met actualisering van de diergezondheidsregels en enkele technische aanpassingen | Tegen | Verworpen (45-99). |
5 maart 2024 | Motie ingediend bij de interpellatie-Van der Plas inzake het niet voldoen aan het informatieverzoek om de Impact Assessment Natuurherstelverordening naar de Kamer te sturen | Voor | Aangenomen (99-46). |
27 februari 2024 | Hoofdelijke stemming over: motie ingediend bij het debat over het eindverslag van de informateur | Tegen | Aangenomen (74-69) |
6 februari 2024 | Aangehouden moties ingediend bij de Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) en van het Deltafonds (J) en het Mobiliteitsfonds (A) voor het jaar 2024 | Voor | Aangenomen (70-66) |
13 december 2023 | Moties ingediend bij debat over de verkiezingsuitslag | Voor | Aangenomen. (99-45) |
Titel | AI-samenvatting | Datum |
---|---|---|
Motie over Jongerendagkaart en Onderwegpas | De motie vraagt de regering om in gesprek te gaan met NS over het behoud van de Jongerendagkaart voor jongeren. Deze kaart biedt jongeren de mogelijkheid om goedkoop in daluren te reizen. Afschaffing van de kaart beperkt hun mobiliteit, terwijl de Onderwegpas voor mensen met een laag inkomen in ontwikkeling is. | 26 juni 2025 |
Motie over bemiddeling in conflicten | Olger van Dijk en Stoffer dienen een motie in. De motie roept de regering op om financiële middelen voor bemiddeling in internationale conflicten te onderzoeken. Dit kan defensiekosten verminderen door gewapende conflicten te voorkomen. | 17 juni 2025 |
Motie over defensie-uitgaven NAVO-top 2025 | De motie roept op tot een verhoging van de defensie-uitgaven. Er wordt gestreefd naar 5% van het BBP voor veiligheid. Dit is cruciaal voor de afschrikking van de NAVO. | 17 juni 2025 |
Motie rechtsstaatsslot voor EU-gelden | Olger van Dijk en c.s. hebben een motie ingediend. Deze motie pleit voor een automatisch rechtsstaatsslot voor lidstaten die de rechtsstaat ondermijnen. Dit zou moeten voorkomen dat betrokken landen EU-gelden ontvangen ondanks schendingen van de rechtsstaat. | 12 juni 2025 |
Motie van Olger van Dijk over NAVO-financiering | Olger van Dijk vraagt aandacht voor de financiële behoeften van de NAVO. Er is minimaal 16-19 miljard euro nodig, wat 3,5% van het BBP is. Tevens wordt er verzocht om een kostenberekening voor defensietaken voor de begrotingsbehandeling 2026. | 27 mei 2025 |
Motie Grinwis over onderdoorgangen Nedersaksenlijn | De Kamer bespreekt de toepassing van onderdoorgangen bij de Nedersaksenlijn. De motie vraagt om een ruimere interpretatie van het 'stand stil! principe' om zoveel mogelijk overwegen te behouden. Dit moet kostenverhogingen door onderdoorgangen verminderen. | 27 mei 2025 |
Motie over Nedersaksenlijn en woningbouw | In deze motie vragen Olger van Dijk en Piedk de regering om aandacht voor de Nedersaksenlijn, die essentieel is voor woningbouw. Er is 1,9 miljard beschikbaar gesteld in de Voorjaarsnota. De motie verzoekt de MIRT-verkenning uiterlijk op Prinsjesdag 2025 te starten. | 27 mei 2025 |
Motie over grensoverschrijdende spoorprojecten | De motie vraagt de regering om in gesprek te gaan met Duitsland over investeringen in spoorprojecten. Dit naar aanleiding van een nieuw fonds van 500 miljard euro voor infrastructuur. De Kamer wil halfjaarlijks geïnformeerd worden over de voortgang. | 27 mei 2025 |
Motie over NAVO-capaciteitsdoelstellingen | De motie roept de regering op om NAVO-capaciteitsdoelstellingen en defensietaken als uitgangspunt te nemen. Er wordt een groei van defensie-uitgaven naar 3,5% van het BBP voorgesteld. De motie is ingediend door leden Ellian en Olger van Dijk. | 27 mei 2025 |
Motie over medische hulp voor jongeren in Hawija | De motie van Olger van Dijk en Ceder vraagt de regering om een project te onderzoeken voor jongeren in Hawija met medische en psychologische klachten. Dit naar aanleiding van een rapport van PAX dat ernstige gevolgen van een bombardement constateert. De motie benadrukt het belang van adequate hulp voor de slachtoffers. | 15 mei 2025 |
Compensatie voor Hawija na Nederlandse aanval | De motie van Olger van Dijk en Ellian richt zich op de compensatie die Nederland heeft aangeboden na de aanval op Hawija in 2020. De commissie-Sorgdrager concludeert dat deze compensatie te laat en te laag is geweest, en roept de regering op om met lokale betrokkenen structurele projecten te ontwikkelen. De motie vraagt om een update tijdens de behandeling van de Defensiebegroting 2026. | 15 mei 2025 |
Motie over spoorgoederenvervoer | Olger van Dijk en collega's vragen de regering om het kernnet voor gevaarlijke stoffen te beperken tot hoofdroutes. Ze stellen dat de lasten bij sporadische routes niet proportioneel zijn. De motie vraagt om rekening te houden met verbindingen naar industriële clusters, havens en grensovergangen. | 24 april 2025 |
Urgentie aanpak knooppunt Hoevelaken | De motie van Veltman en Olger van Dijk vraagt om een snelle aanpak van knooppunt Hoevelaken. Ondanks een breed politiek draagvlak blijft uitvoering uit. De Kamer dringt aan op de vorming van een projectteam vóór de zomer van 2025. | 24 april 2025 |
Motie over Vervoer van Gevaarlijke Stoffen | Olger van Dijk vraagt om jaarlijkse overleggen over spoorgoederenvervoer van gevaarlijke stoffen. Deze overleggen moeten helpen bij het in kaart brengen van risico's. De motie roept de regering op om in samenwerking met decentrale overheden en vervoerders afspraken te maken. | 24 april 2025 |
Motie voor Toegankelijkheid OV | Het burgerinitiatief vraagt om betere betrokkenheid van mensen met een beperking bij OV-aanbestedingen. Erkenning van de waarde van ervaringsdeskundigen wordt benadrukt. De regering wordt verzocht om inspraak te borgen. | 9 april 2025 |
Motie voor bodycams bij NS-medewerkers | De motie van Olger van Dijk vraagt om vrijwillige bodycams voor NS-conducteurs. Dit moet de veiligheid verbeteren na een toename van geweldsincidenten in 2024. De invoering van bodycams is beschreven in het hoofdlijnenakkoord. | 9 april 2025 |
Motie voor betrokkenheid VK bij defensieplannen | Olger van Dijk roept op tot betrokkenheid van het Verenigd Koninkrijk bij de Europese defensieplannen. De motie is ingediend in de Tweede Kamer tijdens een debat over de informele Raad Buitenlandse Zaken Defensie. De focus ligt op het defensieplan 'Readiness 2030' en samenwerking met diverse partners. | 26 maart 2025 |
Vragen over rampenbestrijding en defensie | Leden van het Nieuw Sociaal Contract stellen vragen over bezuinigingen op rampenbestrijding en de bevindingen van de Algemene Rekenkamer. Ze vragen om reflectie op rapporten en de noodzaak van betere samenwerking tussen ministeries. Ook wordt vergunning gevraagd voor het vergroten van de weerbaarheid van burgers. | 12 maart 2025 |
Debat over Afvalbeheer op Bonaire | In een debat bespreken Kamerleden de ernstige afvalproblematiek op Bonaire, met nadruk op de rol van de Rijksvertegenwoordiger en het bestuurscollege. Diverse oplossingen en verantwoordelijkheden komen aan bod, naast de urgentie voor verbetering. De staatssecretarissen geven antwoorden en toezeggingen over toekomstig beleid en samenwerking. | 12 maart 2025 |
Vragen over afhankelijkheid van Starlink | Leden van de Tweede Kamer stellen vragen aan ministers over de afhankelijkheid van de Nederlandse krijgsmacht van Starlink. Ze benadrukken de risico's van commercieel satellietcommunicatiesysteem voor militaire operaties. Er is een oproep voor ontwikkeling van autonome Europese systemen. | 4 maart 2025 |
Vragen over foutieve vrachtwagenmeldingen | Lid Olger van Dijk stelt vragen aan de minister over de frequentie van fout-positieve meldingen van te hoge vrachtwagens in de Schipholtunnel. Er wordt gevraagd naar statistieken over meldingen, gemiddelde afhandeltijd en extra filedruk. Daarnaast wordt de mogelijkheid besproken om nieuwe technologieën zoals AI te integreren in de controle van vrachtwagens. | 20 februari 2025 |
Motie voor verbod op opvoeren fatbikes | Er is een motie ingediend voor een algeheel verbod op het opvoeren van elektrische fietsen, met name fatbikes. Dit verzoek is gedaan vanwege de toenemende overlast en verkeersongevallen veroorzaakt door opgevoerde fatbikes. De motie vraagt de regering om actie te ondernemen tegen deze situatie. | 19 februari 2025 |
Motie voor meer controle op verkeersonveiligheid | De motie vraagt om verhoging van controles op rijden onder invloed van alcohol en drugs. De regering moet jaarlijks rapporteren over de resultaten van deze controles. Dit moet bijdragen aan een verhoogd gevoel van veiligheid op de weg. | 19 februari 2025 |
Motie over verkeersveiligheid fatbikes | De motie vraagt om een helmplicht en minimumleeftijd van 14 jaar voor fatbikes. Dit vanwege onveilige situaties en hoge aantallen ongevallen onder jongeren. De regering wordt verzocht om te kijken naar aparte regelgeving voor zware e-bikes. | 19 februari 2025 |
Motie over veiligheid van het railvervoer | De motie van leden Heutink en Olger van Dijk vraagt om implementatie van aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. ProRail moet deze aanbevelingen overnemen en de regering moet toezicht houden op de uitvoering. Voor het meireces moet de Kamer een voortgangsrapportage ontvangen. | 13 februari 2025 |
Oekraïne ondersteuning in Tweede Kamer motie | Een motie vraagt ondersteuning voor Oekraïne. De vlag moet op 24 februari 2025 worden gehesen. Dit moet solidariteit met Oekraïne symboliseren. | 6 februari 2025 |
Vragen over Russische schepen en sabotage | Leden van Nieuw Sociaal Contract stellen vragen aan ministers over verdachte Russische schepen. Ze willen weten welke maatregelen zijn genomen en hoe de spionage wordt aangepakt. Ook is er bezorgdheid over de verkoop van olietankers aan Rusland. | 5 februari 2025 |
Vragen over Europese financiering spoorlijnen | Lid Olger van Dijk stelt vragen aan de staatssecretaris over gesprekken met Eurocommissaris Tzitzikostas en financiering voor de Nedersaksenlijn en Lelylijn. Hij vraagt naar kansen voor Europese subsidies en andere mobiliteitsprojecten. Ook de mogelijkheden voor militaire mobiliteit en gesprekken met de Europese Investeringsbank komen aan bod. | 4 februari 2025 |
Verzoek tot gesprek over wapeninzet Hawija | Olger van Dijk verzoekt om een gesprek. Dit is gericht aan de Commissie van onderzoek wapeninzet Hawija. Het gesprek moet voor het voorjaarsreces plaatsvinden. | 3 februari 2025 |
Debat over Volkshuisvesting in Caribisch Nederland | In een commissieoverleg op 29 januari 2025 werd de minister gevraagd naar de woningnood in Caribisch Nederland. De Kamer vraagt aandacht voor expats die de lokale woningmarkt onder druk zetten en roept op tot wetgeving voor toegelaten woningcorporaties. De minister geeft aan te werken aan een Woningwet BES en belooft verantwoording af te leggen over de voortgang. | 29 januari 2025 |
Motie over Lelylijn en Nedersaksenlijn | De Kamer verzoekt de regering om negen opties voor de Lelylijn en Nedersaksenlijn concreet uit te werken. Dit moet uiterlijk 1 april 2025 gebeuren. De nadruk ligt op haalbaarheid en betaalbaarheid voor breed draagvlak. | 23 januari 2025 |
Vragen over veiligheid weginspecteurs | Lid Olger Van Dijk stelt vragen aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat over de toename van aanrijdingen van voertuigen van weginspecteurs. Er wordt gevraag naar redenen, cijfers en mogelijke maatregelen. De veiligheid van weginspecteurs staat centraal. | 15 januari 2025 |
Debat over Koninkrijksrelaties en BES-fonds | In een commissiedebat werden de begrotingsstaten voor Koninkrijksrelaties besproken. Verschillende leden stelden vragen over onderwijs, veiligheid, en financieel toezicht op de CAS-eilanden. Staatssecretaris Szabó gaf inzicht in de samenwerking en uitdagingen voor de Caribische delen van het Koninkrijk. | 15 januari 2025 |
Motie verkeersveiligheid en rijexamens | De Kamer bespreekt de lange wachttijden voor rijexamens. Een motie vraagt om het tijdelijk schrappen van de tussentijdse toets. De regering wordt verzocht om maatregelen te nemen ter ondersteuning van rijscholen. | 14 januari 2025 |
Opschorting tussentijdse toets CBR | De minister wil de tussentijdse toets bij het CBR opschorten om de wachttijden voor rijexamens te verkorten. De fluctuerende duur van reserveringstermijnen per regio wordt besproken. De regering wordt verzocht om gevolgen van de opschorting en een update over het Roemer-advies te geven. | 14 januari 2025 |
Vragen over Joint Expeditionary Force en NAVO | Lid Olger Van Dijk heeft vragen gesteld aan de minister van Defensie over de Joint Expeditionary Force en de NAVO. De vragen omvatten de taken, rol van Nederland, en de effectiviteit van de Joint Expeditionary Force. Tevens wordt de impact van de toetreding van Finland en Zweden tot de NAVO besproken. | 23 december 2024 |
Motie over Lelylijn en Nedersaksenlijn | De leden bespreken de Najaarsnota van 2024. Een motie vraagt om het budget voor de Lelylijn te behouden. Beide lijnen zijn prioritaire projecten die niet tegen elkaar moeten concurreren. | 18 december 2024 |
Motie geluidsbelasting Schiphol | Olger van Dijk en anderen dienen een motie in om het geluidsdoel voor omwonenden van Schiphol te verhogen naar 17%. De regering heeft eerder aangegeven het geluidsdoel te willen bijstellen naar 15%. Het doel van het regeerprogramma was een reductie van 20%. | 17 december 2024 |
Motie voor meer omwonenden in commissie | De motie van Olger van Dijk en anderen vraagt om vertegenwoordiging van omwonenden in een externe commissie voor luchtruimherziening. Dit komt voort uit een eerdere motie die de regering verzocht om een dergelijke commissie op te richten. De Kamer wordt eind 2024 geïnformeerd over de samenstelling van deze commissie. | 17 december 2024 |
Motie over Lelylijn en Nedersaksenlijn | De Kamer bespreekt motie van Olger van Dijk c.s. over de Lelylijn en Nedersaksenlijn. De motie vraagt om behoud van budget voor de Lelylijn en benadrukt belang van de Nedersaksenlijn. Overleg met regio is gepland op 20 december 2024. | 17 december 2024 |
Vragen over viaduct A12 bij Velperbroek | Lid Olger van Dijk stelt vragen aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het viaduct A12. De vragen richten zich op veiligheidsmaatregelen en de impact van gewichtsbeperkingen. Er wordt ook aandacht gevraagd voor andere verouderde viaducten en de samenwerking met het Ministerie van Defensie. | 13 december 2024 |
Wijzigingen begrotingsstaat 2025 | De begrotingsstaat wijzigt met een verhoging en verlaging van bedragen. De subsidie aan het SWOV blijft gelijk voor 2025 door herallocatie van middelen. Dit is om het wetenschappelijk onderzoek naar verkeersveiligheid te waarborgen. | 11 december 2024 |
Motie over drone-oefeningen Ministerie van Defensie | De motie vraagt om een analyse van de knelpunten voor drone-oefeningen. Daarnaast wordt de regering verzocht om juridische mogelijkheden voor binnenlandse testen te onderzoeken. Dit gebeurt in samenwerking met civiele partners. | 4 december 2024 |
Begrotingsstaten Ministerie van Defensie 2025 | De motie van het lid Van der Wal c.s. vraagt de regering om met Europese landen te overleggen over de benodigde stappen voor strategische autonomie in defensiecapaciteiten. Dit naar aanleiding van de cruciale militaire steun van de Verenigde Staten aan Oekraïne. Er is behoefte aan samenwerking tussen Europa en de Verenigde Staten in de defensie-industrie. | 4 december 2024 |
Motie over behoud personeel Defensie | De motie van het lid Boswijk c.s. pleit voor het behoud van ervaren onderofficieren en officieren om nieuw personeel op te leiden. Er wordt gesignaleerd dat het behoud van deze groep moeilijk is en vraagt de regering om prioriteit te geven aan advies van de inspecteur-generaal. Daarnaast wordt aanbevolen om de doelgroep actief te betrekken. | 4 december 2024 |
Motie voor maritieme strategie 2025 | De motie van Olger van Dijk c.s. vraagt om een maritieme strategie voor de Nederlandse marine. De focus ligt op langeafstandspatrouilles ter bescherming van het Koninkrijk. De regering moet dit voor de zomer van 2025 presenteren. | 4 december 2024 |
Kunstmatige intelligentie in defensiebeleid | Een motie vraagt de regering om een voortrekkersrol in de internationale dialoog over kunstmatige intelligentie in het militaire domein. Erkenning van de ethische dilemma's die hierbij komen kijken is essentieel. De Kamer wil hierover in 2025 geïnformeerd worden. | 4 december 2024 |
Motie voor Versterking van Weerbaarheid | Een motie vraagt om betere noodvoorbereiding. Mensen moeten leren 72 uur voor zichzelf te zorgen. Inspiratie komt van Zweden's alarmeringssysteem. | 4 december 2024 |
Motie over Europese defensiesamenwerking | De motie van het lid Van der Wal c.s. vraagt de regering om samen met Europese partners belemmeringen in de defensiesector te identificeren. Er is bezorgdheid over de versnippering van de Europese defensie-industrie en de beperkte productiecapaciteit. De Kamer wenst geïnformeerd te worden over mogelijke oplossingen. | 4 december 2024 |
Motie hybride dreigingen en maatregelen | De Kamer verzoekt om scenario's voor hybride (cyber)aanvallen. Er wordt gewezen op dreigingen vanuit Rusland gericht op kritieke infrastructuur. Er worden maatregelen gevraagd voor situatie van energie-uitval en desinformatiecampagnes. | 4 december 2024 |
Wijzigingen defensiewet en plancyclus | De wet wordt gewijzigd om de berekening van defensiebudgetten te verduidelijken en om de terminologie te moderniseren. Voor de langetermijnvisie op defensie wordt 'defensievisie' gebruikt in plaats van 'defensieplan'. De strategische monitor vervangt de defensiemonitor om beter inzicht te geven in internationale veiligheidstrends. | 3 december 2024 |
Uitstel verslag wetsvoorstel ProRail | Hester Veltman verzoekt om uitstel van de Inbreng verslag wetsvoorstel over de omvorming van ProRail. Dit verzoek is gedaan na technische briefings met Olger van Dijk/NSC. Er wordt voorgesteld eerst een Rondetafelgesprek te houden met sectorpartijen. | 27 november 2024 |
Motie over financieringsmogelijkheden MIRT-projecten | De motie van Pierik en Olger van Dijk vraagt om een overzicht van financieringsmogelijkheden voor MIRT-projecten. Dit omvat Europese fondsen en andere relevante programma's. De regering moet dit overzicht uiterlijk voor het voorjaarsbegrotingsdebat presenteren. | 25 november 2024 |
Motie verbetering verkeersveiligheid N36 | De motie vraagt om verbetering van de veiligheid op de N36. Deze weg kampt met veel ernstige ongevallen. De Kamer wil dat de regering samen met de regio concrete vervolgstappen uitwerkt. | 25 november 2024 |
Begrotingsstaat Mobiliteitsfonds 2025 | Er is nog geen startbeslissing voor de Lelylijn vanwege financiering. Er is vraag naar een masterplan voor de Lelylijn, inclusief woningbouw. De regering moet zoeken naar aanvullende financiering. | 25 november 2024 |
Begrotingsstaat Mobiliteitsfonds 2025 | De Kamer verzoekt de regering om het project Kornwerderzand integraal te behandelen. Het budget voor dit project is ontoereikend. Er wordt gezocht naar een duurzame oplossing voor de sluizen en de A7. | 25 november 2024 |
Motie voor aanpak knooppunt Hoevelaken | De motie verzoekt om prioriteit voor knooppunt Hoevelaken. Dit knooppunt heeft grote files die economische schade veroorzaken. Het kabinet moet een plan van aanpak opstellen voor gefaseerde uitvoering vanaf 2025. | 25 november 2024 |
Motie over treinverbinding Eindhoven-Düsseldorf | De Kamer verzoekt de regering om actie te ondernemen voor de vertraagde intercity Eindhoven-Düsseldorf. Er is ook onzekerheid over de voortzetting van de regionale trein Venlo-Düsseldorf. Gesprekken met Duitse vervoersautoriteiten worden gevraagd. | 25 november 2024 |
Motie tijdelijke fietsbruggen Afsluitdijk | De Kamer verzoekt de regering om de toegankelijkheid van het fietspad op de Afsluitdijk te onderzoeken. Sinds 1 april 2019 is het pad niet toegankelijk vanwege brugwerkzaamheden. Fietsbussen zijn momenteel duurder dan tijdelijke fietsbruggen, wat meer onderzoek vereist. | 25 november 2024 |
Motie over maritieme maakindustrie Werkendam | De motie vraagt om actualisatie van MIRT-onderzoek. Focus ligt op productiecapaciteit voor gespecialiseerde en emissievrije schepen. Twee projecten in Werkendam bieden ontwikkelruimte voor de industrie. | 25 november 2024 |
Motie over Mobiliteitsfonds 2025 | De motie van het lid Heutink c.s. vraagt de regering om aanbestedingen te clusteren. Dit moet zorgen voor meer zekerheid voor aannemers en lagere aanbestedingskosten. Het is een reactie op het tekort aan personeel voor infrastructuurprojecten. | 25 november 2024 |
Aanpassing begrotingsstaat voor spoorveiligheid | De begrotingsstaat werd gewijzigd om €10 miljoen vrij te maken voor de veiligheid van spoorwegovergangen. Dit maakt de inzet van extra spitstreinen op het traject Harderwijk-Amersfoort mogelijk. De indieners van het amendement zijn Veltman en Olger van Dijk. | 22 november 2024 |
Vragen over Lelylijn en Nedersaksenlijn | Leden van de Tweede Kamer stellen vragen aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over de Lelylijn en Nedersaksenlijn. Ze vragen naar de urgentie van projectontwikkeling en financieringsmogelijkheden. Dit is relevant voor het beleid omtrent infrastructuur en regionale ontwikkeling. | 14 november 2024 |
Reactie op Lelylijn en Nedersaksenlijn gevraagd | Leden Pierik (BBB) en Van Dijk (NSC) vragen de Staatssecretaris om een spoedreactie op een bericht over de Lelylijn en Nedersaksenlijn. Ze willen weten hoe dit zich verhoudt tot het hoofdlijnenakkoord. De reactie moet binnen een week aan de Kamer worden voorgelegd. | 7 november 2024 |
Motie Nedersaksenlijn: MIRT-verkenning gevraagd | De Kamer vraagt om opstarten MIRT-verkenning Nedersaksenlijn. | 10 oktober 2024 |
Motie voor geluidsreductie Schiphol | De Kamer vraagt om 20% geluidsreductie bij Schiphol. | 10 oktober 2024 |
Vragen over Defensie en digitale weerbaarheid | Leden vragen ministers over Defensie en cybersecurity. | 8 oktober 2024 |
Motie Olger van Dijk over subsidieonderzoek | De motie verzoekt om onderzoek naar subsidieeffecten. | 3 oktober 2024 |
Vragen over Russische spionage op de Noordzee | Kahraman en Olger van Dijk stellen vragen aan ministers over Russische spionage. | 26 september 2024 |
Typegoedkeuring voor elektrische fietsen voorgesteld | De motie vraagt om typegoedkeuring voor elektrische fietsen. | 24 september 2024 |
Motie voor verkeersveiligheid fatbikes | De motie vraagt om een minimumleeftijd van 14 jaar en helmplicht voor fatbikes. | 11 september 2024 |
Motie voor typegoedkeuring elektrische fietsen | De motie vraagt om typegoedkeuring voor alle elektrische fietsen. | 11 september 2024 |
Wet financiële defensieverplichtingen NAVO 2024 | Dit wetsvoorstel legt een verplichting van 2% bbp aan defensie-uitgaven vast. | 10 september 2024 |
Vragen over storing NAFIN-netwerk Defensie | Olger van Dijk stelt vragen aan de Minister van Defensie over NAFIN-storing. | 9 september 2024 |
Motie over Bodemmonitoringsrichtlijn | De motie van Veltman en Olger van Dijk pleit voor nationale flexibiliteiten in de Bodemmonitoringsrichtlijn. Ze verzoeken de regering om bindende doelstellingen te vermijden om de effectiviteit van bodemmaatregelen te waarborgen. Deze motie is relevant voor beleidsmakers en milieuactivisten die zich met bodemgezondheid bezighouden. | 12 juni 2024 |
Gewijzigde motie over nachtvluchten Schiphol | Deze motie, ingediend door Olger van Dijk en anderen, vraagt de regering om het aantal nachtvluchten van Schiphol te verminderen tot onder de 27.000 en om een vorm van nachtsluiting in te voeren. Dit is relevant voor omwonenden van Schiphol die hinder ervaren van geluid en verstoring van de slaap. De motie is gericht op verbetering van de leefomgeving voor diegenen die in de nabijheid van de luchthaven wonen. | 11 juni 2024 |
Begrotingsstaat Mobiliteitsfonds 2024 en motie | Deze motie van lid Heutink vraagt om uitstel van de drooglegging van het Julianakanaal tot de reparatie van stuw Borgharen is voltooid. Dit is relevant voor schippers die de omvaarroute moeten gebruiken. De motie benadrukt de noodzaak van reparaties om verkeersproblemen te voorkomen. | 5 juni 2024 |
Verdrag Nederland-San Marino goedkeuring aangevraagd | Leden van de Tweede Kamer verzoeken om goedkeuring van het verdrag met San Marino. Dit verdrag heeft betrekking op het voorkomen van dubbele belasting en belastingontduiking. Het is relevant voor belastingbeleid en internationale betrekkingen. | 5 juni 2024 |
Veiligheid in openbaar vervoer verbeterd met bodycams | Deze motie vraagt de regering om de boete van €500.000 van NS te gebruiken voor bodycams. Dit is relevant voor reizigers in het openbaar vervoer die veiligheid hoog in het vaandel hebben. De motie is ingediend door leden Heutink, Olger van Dijk, Pierik en Veltman. | 5 juni 2024 |
Identiteitscheck in openbaar vervoer voorgesteld | Deze motie roept de regering op om een identiteitscheck door gekwalificeerde boa's in het openbaar vervoer in te voeren. Het doel is om agressie en geweld in het OV tegen te gaan. Relevante partijen zijn onder andere de Tweede Kamerleden Veltman, Heutink en Olger van Dijk. | 5 juni 2024 |
Motie over juridisch kader voor reisverboden | Deze motie vraagt om een juridische basis voor gegevensuitwisseling in het openbaar vervoer. Dit is relevant voor vervoerders, politie en decentrale overheden. De motie is voorgesteld door lid Veltman en andere leden op 5 juni 2024. | 5 juni 2024 |
Motie voor reductie nachtvluchten Schiphol | De motie van Olger van Dijk c.s. vraagt om een significante vermindering van het aantal nachtvluchten van Schiphol, met een voorstel voor een nachtsluiting. Dit is gericht op het verminderen van geluidshinder en slapeloosheid voor omwonenden. Relevant voor beleidsmakers, inwoners rondom Schiphol en de luchtvaartsector. | 5 juni 2024 |
Motie Luchtvaartbeleid voor extern onderzoek Schiphol | De motie vraagt om een externe commissie om de nut en noodzaak van een vierde aanvliegroute naar Schiphol te beoordelen. Deze beoordeling is relevant voor omwonenden in Gelderland en Utrecht die mogelijk geluidsoverlast ervaren. Olger van Dijk en Grinwis dienen deze motie voor de Tweede Kamer. | 5 juni 2024 |
Wet provinciale inbesteding vervoerconcessies | Dit voorstel wijzigt de Wet personenvervoer 2000 om provincies in staat te stellen openbaar vervoerconcessies zelf in te besteden. Dit is cruciaal voor het waarborgen van de mobiliteit en toegankelijkheid van het openbaar vervoer, vooral in plattelandsgebieden. Het betreft een belangrijk onderwerp voor regionale overheden en vervoersmaatschappijen. | 24 mei 2024 |
Wijziging Wet Personenvervoer voor Provinciale Inbesteding | Dit voorstel van wet van De Hoop en Olger van Dijk betreft een wijziging van de Wet personenvervoer 2000. Het doel is om provinciale inbesteding van openbaar vervoerconcessies mogelijk te maken. Dit is relevant voor provincies die meer grip willen hebben op het openbaar vervoer binnen hun regio. | 24 mei 2024 |
Motie over reiskostenvergoeding woon-werkverkeer | Deze gewijzigde motie van Olger van Dijk vraagt de regering om advies van de Stichting van de Arbeid over de reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer. De motie benadrukt het probleem van onvoldoende vergoeding door werkgevers en de toenemende vervoersarmoede. Deze inhoud is relevant voor werknemers en beleidsmakers in mobiliteit en arbeidsvoorwaarden. | 21 mei 2024 |
Motie over reiskostenvergoeding woon-werkverkeer | Olger van Dijk heeft een motie ingediend die de regering vraagt de Stichting van de Arbeid te laten adviseren over de toekomst van de reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer. Dit is relevant voor werknemers met lagere inkomens die nu vaak onvoldoende vergoeding ontvangen. De motie wijst op de noodzaak van een wettelijke verplichting voor werkgevers, zoals in België. | 15 mei 2024 |
Vragen over bijmengregels kunststofindustrie | Leden van de Tweede Kamer stellen vragen aan ministers over bijmengregels. De vragen richten zich op de impact van deze regels op de Nederlandse kunststofindustrie. Relevant voor politici, ondernemers en milieuorganisaties. | 7 mei 2024 |
Toegenomen onveiligheid op trein Zwolle-Emmen | Leden van de Tweede Kamer stellen vragen over de stijging van incidenten in de trein Zwolle-Emmen. Zij willen weten welke maatregelen zijn getroffen en of deze effectief zijn. De vragen zijn relevant voor staatssecretarissen en betrokken vervoersmaatschappijen. | 3 mei 2024 |
Vragen over stikstofregels Schiphol | Leden van de Tweede Kamer stellen kritische vragen aan ministers over versoepeling van stikstofregels voor Schiphol. Ze willen inzicht in de impact op natuurgebieden en de wettelijke basis van vergunningen. Dit is opgenomen in het vergaderjaar 2023-2024. | 2 mei 2024 |
Vragen over verhoging statiegeld 2025 | Lid Olger van Dijk stelt vragen aan de Staatssecretaris over de verhoging van statiegeld op plastic flessen. De vragen behandelen onder andere effecten op de drankenmarkt en inzamelpunten. Deze informatie is relevant voor milieubeleid en wetgeving rondom statiegeld. | 22 april 2024 |
Motie over huisschappelijke belastingheffing | De Tweede Kamer verzoekt de regering te onderzoeken hoe de heffingen voor zuivering en vervuiling eerlijker kunnen worden toegepast. De motivatie betreft het onderscheid tussen één- en meerpersoonshuishoudens. Deze motie is relevant voor huishoudens en beleidsmakers die betrokken zijn bij milieubeleid. | 18 april 2024 |
Amendement Waterschapswet en Waterwet | Dit amendement betreft een wijziging van de Waterschapswet en Waterwet met focus op het profijtbeginsel bij watersysteemheffing. Het stelt een lichte voorhangprocedure voor nieuwe algemene maatregelen voor, ter bevordering van transparantie. Het is relevant voor waterschappen, beleidsmakers en leden van de Tweede Kamer. | 16 april 2024 |
Amendement over wetsevaluatie watersysteemheffing | Olger van Dijk stelt een amendement voor dat de evaluatie van artikel 122, vijfde lid vereist binnen vijf jaar na inwerkingtreding van de wet. Dit is relevant voor de Tweede Kamer en waterschappen die met de nieuwe regelgeving te maken hebben. Het amendement is gericht op het waarborgen van de uitvoerbaarheid van plusvoorzieningen. | 10 april 2024 |
Motie over MKBA en grensoverschrijdende effecten | De motie vraagt de regering om aanbevelingen van PBL over grensoverschrijdende effecten in MKBA's te integreren. Dit is belangrijk voor projecten in grensregio's, die anders minder kans maken op financiering. De nieuwe Werkwijzer MKBA bij MIRT-verkenningen moet deze aspecten beter verankeren. | 10 april 2024 |
Motie voor Onafhankelijke Emissiemetingen | De motie vraagt om onafhankelijke emissiemetingen door externe organisaties. Dit als alternatief voor zelfmetingen door bedrijven. De Tweede Kamer roept de regering op om de stappen hiervoor in kaart te brengen. | 4 april 2024 |
Motie voor Gezondheidseffectrapportage Tata Steel | De motie van Gabriëls c.s. vraagt om een gezondheidseffectrapportage voor Tata Steel. Deze rapportage moet de uitstoot van schadelijke stoffen en de gezondheidsrisico's in kaart brengen. De Expertgroep Gezondheid IJmond biedt ondersteuning aan bij dit proces. | 4 april 2024 |
Overheidssteun Tata Steel afhankelijk van gezondheidseffecten | Deze motie van Olger van Dijk en anderen vraagt om overheidssteun aan Tata Steel alleen te verlenen als er harde afspraken zijn over het minimaliseren van gezondheidsschade en emissies. Het is relevant voor beleidsmakers, Tata Steel, en inwoners van de regio IJmond. De motie benadrukt het belang van gezondheidseffectrapportages en transparantie in monitoring. | 4 april 2024 |
Motie Grinwis over actieagenda Industrie | Deze motie van lid Grinwis en anderen vraagt de regering om de actieagenda voor de industrie en omwonenden aan te vullen met een tijdlijn en streefdata. Het is relevant voor de Tweede Kamer en betrokken ministeries. De motie richt zich op transparantie en voortgang in het verbeteren van de gezondheid en het milieu in industriële gebieden. | 4 april 2024 |
Motie over handhaving bij stationsdemonstraties | Een gewijzigde motie van Grinwis c.s. vraagt de regering om samen met NS en ProRail een handelingskader op te stellen voor betere handhaving bij demonstraties op stations. Dit is relevant voor reizigers, vooral Joodse reizigers, die zich onveilig voelen door antisemitische leuzen. De motie benadrukt de noodzaak van adequate maatregelen tegen intimiderend gedrag tijdens demonstraties. | 2 april 2024 |
Vragen over Eccairs meldingen MH17 | Tweede Kamerleden vragen naar meldingen in Eccairs over Oekraïne voor de MH17-ramp. Ze verlangen inzage in deze meldingen en stellen vragen over de behandeling door de overheid. Dit is van belang voor de transparantie en veiligheid van het luchtruim. | 27 maart 2024 |
Motie Olger van Dijk over NS en ProRail | Olger van Dijk verzoekt de regering om NS en ProRail onder verscherpt toezicht te stellen. Dit komt voort uit de toenemende verstoringen in het treinvervoer en verslechterde prestaties van de NS. De motie vraagt om een programmeerplan om de oorzaken van deze problemen te onderzoeken en een verbeterplan voor te leggen voor het zomerreces. | 27 maart 2024 |
Motie voor verbetering handhaving bij stationsdemonstraties | De motie van Grinwis en anderen vraagt om een gezamenlijk handelingskader voor handhaving tijdens demonstraties op stations. Dit komt voort uit zorgen over antisemitische leuzen en intimidatie van reizigers. De motie roept de regering, NS, en ProRail op tot actie. | 27 maart 2024 |
Motie over directe treinverbinding Enschede-Schiphol | De motie betreft de schrapping van de directe intercityverbinding tussen Enschede en Schiphol door NS. Het vraagt de regering om in gesprek te gaan met NS over alternatieven en om duidelijkheid te verschaffen over een eventuele einddatum. Ook wordt verzocht om het belang van herstel van deze verbinding mee te laten wegen bij de uitrol van nieuw materieel. | 27 maart 2024 |
Verzoek om appreciatie vonnis Schiphol | Olger van Dijk vraagt de minister om een inhoudelijke evaluatie van een rechtszaak. Dit betreft de uitspraak van de rechtbank Den Haag in de zaak van stichting RBV tegen de Staat. Het verzoek is relevant voor de discussie over luchtvaart op 10 april. | 21 maart 2024 |
Vragen over Schiphol en KLM rapport | Olger van Dijk stelt vragen aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over een rapport dat door Schiphol zou zijn achtergehouden na een dreigement van KLM. De vragen richten zich op de implicaties van dit rapport voor luchthavenkrimp en maatschappelijke kosten-batenanalyses. Er wordt ook gevraagd naar de effecten van een hogere vliegtaks en het vestigingsklimaat. | 6 maart 2024 |
Vragen over geweld tegen NS-medewerkers | Leden van de Tweede Kamer stellen vragen over de toename van geweld tegen NS-medewerkers. Dit betreft onder andere de effectiviteit van veiligheidsmaatregelen en de noodzaak van een aanvalsplan. Relevant voor de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat en NS-medewerkers. | 16 februari 2024 |
Onderzoek naar fonds voor verduurzaming sportaccommodaties | Het document betreft een motie van Olger van Dijk en collega's. Deze motie vraagt de regering om onderzoek te doen naar een revolverend fonds voor sportclubs gericht op verduurzaming en toegankelijkheid. Relevant voor sportverenigingen, beleidsmakers en organisaties binnen de sportsector. | 12 februari 2024 |
Aanvalsplan tegen overlast fatbikes gevraagd | De motie vraagt de Minister om vóór 1 april een aanvalsplan tegen de overlast van fatbikes en e-bikes op te stellen. Dit plan moet effectieve handhavingsmaatregelen bevatten en de problematiek van gemeenten aanpakken. Relevant voor beleidsmakers en lokale overheden. | 8 februari 2024 |
Motie voor verkeersveiligheid schoolroutes | De motie van Grinwis en anderen richt zich op het verbeteren van de verkeersveiligheid voor schoolroutes langs drukke wegen. Er wordt specifiek aandacht gevraagd voor routes zonder vrijliggend fietspad. De motie roept de regering op om samen met gemeenten en provincies actie te ondernemen. | 8 februari 2024 |
Motie over vervolgonderzoek naar pfas in zeeschuim | De motie van Olger van Dijk en Grinwis vraagt om vervolgonderzoek naar pfas in zeeschuim aan de Nederlandse kust. Dit onderzoek is nodig om de impact van pfas op de volksgezondheid goed te kunnen inschatten. De Tweede Kamer wil vóór het zomerseizoen op de hoogte worden gesteld van de resultaten. | 29 januari 2024 |
Motie over financieringsruimte drinkwaterbedrijven | De motie vraagt om duidelijkheid over financiering. Drinkwaterbedrijven moeten investeren om wettelijk aan hun taak te voldoen. Een rapportage voor het eind van het kwartaal wordt verlangd. | 29 januari 2024 |
Motie voor nature-based solutions in waterprojecten | De motie vraagt de regering om de voordelen van nature-based solutions in waterprojecten beter te benutten. Het werd voorgesteld tijdens een overleg in de Tweede Kamer. De voordelen van deze oplossingen worden vaak niet optimaal ingezet. | 29 januari 2024 |
Motie voor gepersonaliseerde kentekens in Nederland | De motie van Heutink en anderen verzoekt de regering om onderzoek te doen naar de invoering van gepersonaliseerde kentekens in Nederland. Dit kan mogelijk de verdiencapaciteit van het ministerie vergroten en leiden tot lastenverlichting voor automobilisten. De Kamer wil resultaten en een kosten-batenanalyse vóór het zomerreces ontvangen. | 25 januari 2024 |
Motie vereenvoudiging rapportageplicht CO2-uitstoot | De motie vraagt de regering om de rapportageplicht voor bedrijven met meer dan 100 werknemers te vereenvoudigen. Dit betreft het registreren van de gereden reizigerskilometers en de uitstoot van CO2 door woon-werkverkeer. Ondernemers ervaren momenteel grote regeldruk door deze verplichting. | 25 januari 2024 |
Motie ter ondersteuning buurtbussen | De Kamer constateert dat buurtbussen onder druk staan door een tekort aan vrijwilligers. Deze busdiensten zijn essentieel voor de bereikbaarheid van regionale voorzieningen. De motie verzoekt de regering om provincies en gemeenten te ondersteunen bij het behouden van deze vrijwilligers. | 25 januari 2024 |
Motie voor oplossing N35 bij Mariënheem | De motie van het lid Veltman vraagt om prioriteit voor verbeteringen aan de N35 in Mariënheem. Dit is noodzakelijk vanwege gevaarlijke verkeerssituaties en ongelukken. De regering wordt verzocht een ringweg te onderzoeken en de Kamer voor de zomer te informeren over de voortgang. | 25 januari 2024 |
Motie voor landelijke aanpak woon-werkverkeer | Olger van Dijk en anderen dienen een motie in om het woon-werkverkeer beter te spreiden. Ze constateren dat de huidige aanpak weinig effect heeft. De raad verzoekt de regering om samen met betrokken partijen een landelijke strategie te ontwikkelen. | 25 januari 2024 |
Evaluatie prijsbijstelling Mobiliteitsfonds en Deltafonds | Deze motie, ingediend door Grinwis en anderen, verzoekt de regering een evaluatie uit te voeren van de prijsbijstellingssystematiek voor investeringen uit het Mobiliteitsfonds en Deltafonds. Dit is relevant voor beleidsmakers en belanghebbenden in de infrastructuursector. De focus ligt op het verbeteren van de kostencompensatie bij overheidsinvesteringen. | 25 januari 2024 |
Aanvalsplan voor veiligheid openbaar vervoer | Deze motie vraagt om een aanvalsplan voor de verbetering van de veiligheid in het openbaar vervoer en op stations. De motie is ingediend door het lid Veltman en collega's. Relevante partijen zijn het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Ministerie van Justitie en Veiligheid. | 25 januari 2024 |
Amendement begroting Infrastructuur en Waterstaat 2024 | Een amendement van Grinwis en anderen wijzigt de begroting van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor 2024. Dit betreft een aanpassing van verplichtingen en uitgaven voor Openbaar Vervoer en de Bijdrage Investeringsfondsen. Het is relevant voor Kamerleden en betrokken instellingen in de mobiliteitssector. | 23 januari 2024 |
Amendement voor Spoorknooppunt Meppel 2024 | Dit amendement verhoogt de begroting voor het Mobiliteitsfonds met € 40 miljoen. Het is gericht op de verbetering van het spoorknooppunt bij Meppel, dat als bottleneck wordt gezien. Relevante partijen zijn onder meer de Tweede Kamerleden Grinwis, De Hoop, en de Ministeries van Infrastructuur en Waterstaat. | 23 januari 2024 |
Amendement voor OV-hub Ede-Wageningen | Er is een amendement ingediend voor de begroting van het Mobiliteitsfonds. Het betreft een verhoging van € 6,6 miljoen voor de afronding van de OV-hub bij station Ede-Wageningen. Dit is nodig omdat de vergunning voor de werkzaamheden op 31 december 2025 verloopt. | 23 januari 2024 |
Amendement begroting Infrastructuur en Waterstaat 2024 | Dit amendement betreft wijzigingen in de begroting van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor 2024. Het levert middelen voor de OV-hub bij station Ede-Wageningen. Relevant voor Tweede Kamerleden en betrokken partijen bij het openbaar vervoer. | 23 januari 2024 |
Motie Grinwis en Olger van Dijk over A2 | De motie vraagt om actie tegen verkeersoverlast. De files bij de Maasbrug op de A2 veroorzaken sluipverkeer in de regio. Er wordt verzocht om maatregelen te nemen voor de verkeersveiligheid. | 22 januari 2024 |
Motie over infrastructuurbeslissingen in MIRT | De motie van Olger van Dijk richt zich op het verbeteren van het afwegingskader voor infrastructuurbeslissingen. Dit moet ervoor zorgen dat brede welvaartsaspecten zoals veiligheid en toegankelijkheid worden meegewogen. Hierdoor zal er een betere investeringsevenwicht plaatsvinden tussen regio's en stedelijke gebieden. | 22 januari 2024 |
Amendement N35 Mobiliteitsfonds 2024 | Het amendement verhoogt het budget voor de N35 met €94.000 en verlaagt dat voor hoofdwegen. Dit is nodig om bestuurlijke afspraken na te komen en de veiligheid op de N35 te waarborgen. De dekking komt van een intensivering van onderhoud tot 2030. | 19 januari 2024 |
Vraagstukken rond Schiphol en aandeelhouderschap | De gemeente Amsterdam wil actiever aandeelhouder zijn van Schiphol en streeft naar vluchtenkrimp. Vragen van Kamerleden richten zich op duurzaamheid en de rol van aandeelhouders. De overheid moet aspecten van publieke belangen en financiële doelen verzoenen. | 22 december 2023 |
Negatief subsidiariteitsoordeel Bodemmonitoring | De Tweede Kamer heeft een negatief subsidiariteitsoordeel gegeven over de Richtlijn Bodemmonitoring. Tijdens de Milieuraad van 18 december zal hier verder over gesproken worden. De regering wordt gevraagd om dit oordeel krachtig te communiceren en steun te zoeken van andere lidstaten. | 14 december 2023 |
Vragen over maximumsnelheid 30 km/u in Amsterdam | Lid Olger van Dijk stelt vragen aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat. De vragen zijn gericht op de invoering van een maximumsnelheid van 30 km/u in Amsterdam, die door het OM niet als geloofwaardig wordt beschouwd. Dit is relevant voor stedelijke verkeersveiligheid en beleidsbeslissingen. | 12 december 2023 |
Probeer beleidsradar nu 14 dagen voor 1 euro, en zoek en chat met miljoenen beleidsdocumenten
Probeer voor €1