Op deze pagina vind je alle documenten die gerelateerd zijn aan Jesse Dijkstra van partij NSC (Tweede Kamerlid). Je ziet ook een overzicht van wat dit kamerlid heeft gestemd.
Het kamerlid stemde 89 keer, daarvan was 33 voor en 52 tegen. Het kamerlid wordt gelinkt aan 195 documenten.
Jesse Petrus Samuel Six Dijkstra, geboren op 23 september 1994, is een actief Tweede Kamerlid die zich kenmerkt door zijn betrokkenheid bij moderne en urgente maatschappelijke thema’s, met een bijzondere focus op digitale innovatie, onderwijs en maatschappelijke veiligheid.
Als Tweede Kamerlid richt Jesse Six Dijkstra zich op onderwerpen als het beperken van smartphonegebruik op scholen, met als doel om de concentratie en leerprestaties van leerlingen te verbeteren. Tevens is hij een voorvechter van een mensgerichte digitale overheid, waarbij hij pleit voor uniforme regels en bemenste overheidsloketten om de toegankelijkheid en het vertrouwen in overheidsdiensten te vergroten.
Zijn politieke standpunten komen duidelijk naar voren in zijn inzet voor betere ICT-integratie in wetgeving en het versterken van het aantal ICT-personeel in de rijksdienst. Jesse Six Dijkstra staat bekend om zijn bezorgdheid over soevereine AI en de noodzaak van transparantie en jaarlijkse rapportages over de samenwerking in deze sector, waarmee hij zich profileert als een specialist in digitale soevereiniteit en technologische innovatie binnen het overheidsbeleid.
Daarnaast draagt Six Dijkstra bij aan debatten en moties over jongerenparticipatie en civiele weerbaarheid, waarbij hij jongeren actief wil betrekken bij crisiscommunicatie en zorgverlening. Zijn inzet voor de vroegsignalering in de zorg laat zien dat hij oog heeft voor kwetsbare groepen en preventieve maatregelen wil stimuleren.
In recente documenten toont Jesse Six Dijkstra zijn invloed bij het verbeteren van de Tweede Kamer zelf, door zich in te zetten voor een sterkere parlementaire organisatie en toezicht. Ook neemt hij een duidelijke positie in ten aanzien van cyberveiligheid door het verzoek aan de regering om het overheidsmailverkeer in eigen beheer te houden en zo de afhankelijkheid van buitenlandse techleveranciers te verminderen.
Jesse Six Dijkstra behandelt meerdere beleidsterreinen waarin technologie en maatschappij samenkomen. Zijn expertise ligt op het snijvlak van digitale transformatie, onderwijsbeleid, volksveiligheid en maatschappelijke regelgeving. Hij is betrokken bij het opstellen en ondersteunen van moties die oproepen tot innovatie in wetgeving met behulp van kunstmatige intelligentie, en hij werkt aan het versterken van de rechtsstaat door het bevorderen van toetsbaarheid van de Grondwet.
Voor kiezers die meer willen weten over Jesse Six Dijkstra en zijn politieke werk, is het aan te raden om via beleidsradar te zoeken naar actuele documenten, moties en debatten waarin hij een rol speelt. Op die manier krijgt u een compleet beeld van zijn rol, invloed en de thema’s waar hij zich voor inzet binnen de Tweede Kamer.
Datum | Onderwerp | Stem | Resultaat |
---|---|---|---|
3 juli 2025 | Stemmingen in verband met: Wijziging van de Vreemdelingenwet 2000 en de Algemene wet bestuursrecht in verband met maatregelen om de asielketen te ontlasten en de instroom van asielzoekers te verminderen (Asielnoodmaatregelenwet) | Voor | Aangenomen (94-56). |
3 juli 2025 | Stemmingen in verband met: Wijziging van de Vreemdelingenwet 2000 in verband met de introductie van een tweestatusstelsel en het aanscherpen van de vereisten bij nareis (Wet invoering tweestatusstelsel) | Voor | Aangenomen (95-55). |
1 juli 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Staat van de Volkshuisvesting | Tegen | Aangenomen. (72-69) |
1 juli 2025 | Hoofdelijke stemming over: aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat JBZ-Raad 12-13 juni 2025 (vreemdelingen- en asielbeleid) | Voor | Aangenomen. (90-50) |
1 juli 2025 | Hoofdelijke stemming over: aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat JBZ-Raad 12-13 juni 2025 (vreemdelingen- en asielbeleid) | Tegen | Aangenomen. (72-67) |
1 juli 2025 | Wijziging van de Algemene wet bestuursrecht, de Huisvestingswet 2014, de Omgevingswet, de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Woningwet in verband met de versterking van de regie op de volkshuisvesting en met het oog op enkele andere met de volkshuisvesting samenhangende maatregelen (Wet versterking regie volkshuisvesting) | Tegen | Aangenomen. (72-69) |
1 juli 2025 | Wijziging van de Vreemdelingenwet 2000 en de Algemene wet bestuursrecht in verband met maatregelen om de asielketen te ontlasten en de instroom van asielzoekers te verminderen (Asielnoodmaatregelenwet) | Tegen | Aangenomen (72-69). |
19 juni 2025 | Hoofdelijke stemmingen over: moties ingediend bij het tweeminutendebat Raad Buitenlandse Zaken d.d. 23 juni 2025 | Tegen | Verworpen (35-99). |
19 juni 2025 | Hoofdelijke stemmingen over: moties ingediend bij het tweeminutendebat Raad Buitenlandse Zaken d.d. 23 juni 2025 | Voor | Aangenomen (99-35). |
10 juni 2025 | Aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat Beleidsbrief Ontwikkelingshulp | Voor | Aangenomen. (72-71) |
10 juni 2025 | Overige moties ingediend bij het debat over de val van het kabinet | Tegen | Verworpen (71-72). |
10 juni 2025 | Overige moties ingediend bij het debat over de val van het kabinet | Voor | Verworpen (55-88). |
10 juni 2025 | Wijziging van het Wetboek van Strafrecht en het Wetboek van Strafrecht BES en andere wetten in verband met de modernisering van de strafbaarstelling van mensenhandel en de introductie van de zelfstandige strafbaarstelling van ernstige benadeling en van voordeeltrekking (Wet modernisering en uitbreiding strafbaarstelling mensenhandel) | Voor | Aangenomen. (72-70) |
10 juni 2025 | Hoofdelijke stemming over: aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat Vreemdelingen- en asielbeleid (CD 12/3) en het tweeminutendebat Vreemdelingen- en asielbeleid (CD 24/4) | Tegen | Verworpen (53-90). |
27 mei 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Vreemdelingen- en asielbeleid (CD 12/3) en het tweeminutendebat Vreemdelingen- en asielbeleid (CD 24/4) | Tegen | Aangenomen (71-70). |
27 mei 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Wet open overheid | Tegen | Aangenomen. (72-70) |
27 mei 2025 | Brief van het Presidium inzake een rapportage van het College van onderzoek integriteit van de Tweede Kamer | Voor | Aangenomen. (100-40) |
20 mei 2025 | Aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat Discriminatie, racisme en mensenrechten | Tegen | Verworpen. (50-94) |
20 mei 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Schiphol | Tegen | Aangenomen. (74-71) |
20 mei 2025 | Wijziging van de Pensioenwet, de Wet op de loonbelasting 1964 en enige andere wetten in verband met de verlenging van de transitieperiode naar het nieuwe pensioenstelsel | Voor | Verworpen. (72-73) |
20 mei 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Raad Buitenlandse Zaken Ontwikkeling op 26 mei 2025 | Tegen | Aangenomen. (74-71) |
20 mei 2025 | Aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat Raad Buitenlandse Zaken Handel | Tegen | Aangenomen. (74-71) |
22 april 2025 | Wijziging van de Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening en oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen werkloze werknemers en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen in verband met het op onderdelen in balans brengen van deze wetten tussen bestaanszekerheid, re-integratie en handhaving (Participatiewet in balans) | Voor | Verworpen. |
22 april 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Gesubsidieerde rechtsbijstand | Tegen | Verworpen. (53-84) |
15 april 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Midden- en kleinbedrijf | Niet deelgenomen | Aangenomen. (73-72) |
15 april 2025 | Aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat Gevangeniswezen | Niet deelgenomen | Aangenomen (73-72). |
15 april 2025 | Moties ingediend bij het debat over de situatie in Syrië | Niet deelgenomen | Aangenomen (73-72). |
15 april 2025 | Moties ingediend bij het debat over de situatie in Syrië | Niet deelgenomen | Aangenomen (73-71). |
8 april 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Personen- en familierecht | Voor | Aangenomen. (76-69) |
8 april 2025 | Hoofdelijke stemming over: aangehouden motie ingediend bij het dertigledendebat over discriminatie op de woningmarkt | Tegen | Aangenomen. (73-72) |
1 april 2025 | Aangehouden moties ingediend bij het tweeminutendebat Gevangeniswezen | Tegen | Verworpen (74-75). |
1 april 2025 | Moties ingediend bij het dertigledendebat over discriminatie op de woningmarkt | Tegen | Gestaakt. (74-74) |
25 maart 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Gevangeniswezen | Tegen | Gestaakt (74-74). |
25 maart 2025 | Aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat Luchtvaart | Voor | Stemmen (74-74). |
25 maart 2025 | Brief van de vaste commissie voor Europese Zaken over het plaatsen van een parlementair behandelvoorbehoud bij het EU-voorstel: Veiligheidsmaatregelen voor Europa COM (2025) 122 | Voor | Aangenomen (78-70). |
18 maart 2025 | Wijziging van de Wet op de rechterlijke organisatie, de Wet rechtspositie rechterlijke ambtenaren, de Wet op de Raad van State en enige andere wetten in verband met enkele wijzigingen in het belang van integere, onafhankelijke en onpartijdige rechtspraak, alsmede de regeling van enige andere onderwerpen | Tegen | Aangenomen.(73-72) |
18 maart 2025 | Aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat Circulaire economie | Tegen | Aangenomen. (73-72) |
18 maart 2025 | Aangehouden moties ingediend bij het tweeminutendebat Luchtvaart | Tegen | Aangenomen. (73-72) |
18 maart 2025 | Aangehouden motie ingediend bij het debat over de staat van de oorlog in Europa en over de ingelaste buitengewone Europese top van 6 maart 2025 | Voor | Verworpen. (72-73) |
11 maart 2025 | Hoofdelijke stemmingen over: aangehouden moties ingediend bij het tweeminutendebat Luchtvaart | Tegen | Gestaakt. (72-72) |
11 maart 2025 | Motie ingediend bij het debat over de staat van de oorlog in Europa en over de ingelaste buitengewone Europese top van 6 maart 2025 | Voor | Aangenomen (73-71). |
11 maart 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Circulaire economie | Tegen | Gestaakt. (72-72) |
11 maart 2025 | Hoofdelijke stemming over: aangehouden motie ingediend bij het debat over de staat van de oorlog in Europa en over de ingelaste buitengewone Europese top van 6 maart 2025 | Voor | Gestaakt. (72-72) |
4 maart 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Medische ethiek/orgaandonatie | Tegen | Verworpen. (73-74) |
4 maart 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Medische ethiek/orgaandonatie | Tegen | Verworpen. (15-132) |
4 februari 2025 | Aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat Politie | Voor | Aangenomen. |
28 januari 2025 | Moties ingediend bij het debat over het demonstratierecht in Nederland | Tegen | Aangenomen (69-67). |
28 januari 2025 | Moties ingediend bij het debat over de veiligheid op Nederlandse universiteiten | Tegen | Aangenomen (70-67). |
28 januari 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Midden-Oosten | Tegen | Aangenomen. |
28 januari 2025 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Spoor | Tegen | Aangenomen (70-67). |
19 december 2024 | Aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat Luchtvaart | Voor | Aangenomen 75-73. |
19 december 2024 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Fossiele subsidies/regelingen | Voor | Aangenomen 75-72. |
17 december 2024 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Zero-emissiezones | Tegen | Verworpen. (48-93) |
17 december 2024 | Aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat Woningbouwopgave en koopsector | Voor | Aangenomen. (71-70) |
12 december 2024 | Vaststelling van de begrotingsstaat van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp (XVII) voor het jaar 2025 | Voor | Aangenomen (88-49). |
12 december 2024 | Vaststelling van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2025 | Tegen | Verworpen (49-88). |
10 december 2024 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Woningbouwopgave en koopsector | Voor | Stemming uitstellen. (69-69) |
19 november 2024 | Hoofdelijke stemming (over het verzoek van het lid Timmermans een debat te voeren over het opstappen van staatssecretaris Achahbar en de stabiliteit van het kabinet) | Tegen | Verworpen (hoofdelijke stemming: 51-87). |
19 november 2024 | Hoofdelijke stemming over aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat Gevangeniswezen en tbs | Tegen | Aangenomen. (71-66) |
19 november 2024 | Aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat Justitiële jeugd | Tegen | Aangenomen. (72-66) |
12 november 2024 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Gevangeniswezen en tbs | Tegen | Verworpen (71-77). |
12 november 2024 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Gevangeniswezen en tbs | Tegen | Gestaakt. (74-74) |
12 november 2024 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Gevangeniswezen en tbs | Tegen | Verworpen (71-77). |
12 november 2024 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Slachtofferbeleid | Voor | Verworpen. (69-78) |
12 november 2024 | Moties ingediend bij de Vaststelling van de begrotingsstaat van het Ministerie van Asiel en Migratie (XX) voor het jaar 2025 | Tegen | Verworpen. (52-95) |
5 november 2024 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Gevangeniswezen en tbs | Tegen | Stemming uitgesteld (71-71) |
15 oktober 2024 | Moties ingediend bij de Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2025 | Voor | Aangenomen. (73-72) |
15 oktober 2024 | Moties ingediend bij de Vaststelling van de begrotingsstaat van de Koning (I) en Vaststelling van de begrotingsstaat van het Ministerie van Algemene Zaken (IIIA), de begrotingsstaat van het Kabinet van de Koning (IIIB) en de begrotingsstaat van de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (IIIC) voor het jaar 2025 | Tegen | Verworpen. (43-101) |
15 oktober 2024 | Moties ingediend bij de Uitvoeringswet digitaledienstenverordening | Voor | Aangenomen. (73-72) |
15 oktober 2024 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat NAVO | Tegen | Verworpen. (50-95) |
8 oktober 2024 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Strafrechtelijke onderwerpen | Tegen | Aangenomen (72/71) |
19 september 2024 | Moties ingediend bij de Algemene Politieke Beschouwingen | Tegen | Verworpen (56-90). |
4 juli 2024 | Moties ingediend bij het debat over de regeringsverklaring | Tegen | Verworpen (46-103). |
4 juli 2024 | Moties ingediend bij het debat over de regeringsverklaring | Tegen | Verworpen (46-103). |
11 juni 2024 | Moties ingediend bij het debat over het Nationaal Actieplan Dakloosheid | Voor | Aangenomen (73-72). |
11 juni 2024 | Wijziging van de Wet op het financieel toezicht, de Wet toezicht trustkantoren 2018 en enige andere wetten op het terrein van de financiële markten (Wijzigingswet financiële markten 2024) (36442) | Voor | Aangenomen (74-72). |
21 mei 2024 | Aangehouden moties ingediend bij het debat over antisemitisme | Tegen | Aangenomen (74-73). |
23 april 2024 | Motie ingediend bij het tweeminutendebat Personen- en familierecht | Voor | Aangenomen. (73-70) |
23 april 2024 | Aangehouden motie ingediend bij het dertigledendebat over een extra belasting voor extreem rijken | Voor | Aangenomen. (72-71) |
9 april 2024 | Aangehouden motie ingediend bij het debat over de Europese top van 21 en 22 maart 2024 | Tegen | Aangenomen. (75-74) |
2 april 2024 | Moties ingediend bij het debat over de gesloten jeugdzorg | Voor | Aangenomen. (99-38) |
2 april 2024 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Vreemdelingen- en asielbeleid | Tegen | Aangenomen. (70-67) |
2 april 2024 | Moties ingediend bij het tweeminutendebat Vreemdelingen- en asielbeleid | Tegen | Aangenomen. (70-67) |
2 april 2024 | Aangehouden motie ingediend bij het tweeminutendebat Gevangeniswezen en tbs | Tegen | Aangenomen. (69-67) |
19 maart 2024 | Wijziging van de Wet dieren in verband met actualisering van de diergezondheidsregels en enkele technische aanpassingen | Tegen | Verworpen (45-99). |
5 maart 2024 | Motie ingediend bij de interpellatie-Van der Plas inzake het niet voldoen aan het informatieverzoek om de Impact Assessment Natuurherstelverordening naar de Kamer te sturen | Voor | Aangenomen (99-46). |
27 februari 2024 | Hoofdelijke stemming over: motie ingediend bij het debat over het eindverslag van de informateur | Tegen | Aangenomen (74-69) |
6 februari 2024 | Aangehouden moties ingediend bij de Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) en van het Deltafonds (J) en het Mobiliteitsfonds (A) voor het jaar 2024 | Voor | Aangenomen (70-66) |
13 december 2023 | Moties ingediend bij debat over de verkiezingsuitslag | Voor | Aangenomen. (99-45) |
Titel | AI-samenvatting | Datum |
---|---|---|
Motie over overheidsmailverkeer en cloud | De motie verzoekt de regering om het mailverkeer van alle overheidsorganisaties in eigen beheer te houden. Dit wordt gedaan om de afhankelijkheid van Amerikaanse techleveranciers te beperken. De motie is ingediend door de leden Kathmann en Six Dijkstra. | 30 juni 2025 |
Motie voor mensgerichte digitale overheid | De motie vraagt om wettelijke verankering van een mensgerichte digitale overheid. Belangrijke punten zijn onder andere uniforme regels voor briefadressen en bemenste overheidsloketten. Dit moet zorgen voor betere toegang tot sociale voorzieningen voor kwetsbare groepen. | 30 juni 2025 |
Motie over Oud-Kamervoorzitter Arib | De Tweede Kamer behandelt de onduidelijkheden rondom oud-Kamervoorzitter Arib. Er wordt verzocht om een gesprek met Arib voor een fatsoenlijke oplossing. De motie is een reactie op de schade die de situatie heeft berokkend aan betrokkenen en de Kamer. | 30 juni 2025 |
Motie over Soevereine AI in Overheid | De motie van het lid Six Dijkstra c.s. vraagt de staatssecretaris jaarlijks te rapporteren over de samenwerking op het gebied van soevereine AI. Het benadrukt de voordelen van soevereine AI voor de privacy van burgers en de kostenbesparingen ten opzichte van grote techbedrijven. De focus ligt op het gebruik van Europese ontwikkelde toepassingen en open-source oplossingen. | 30 juni 2025 |
Motie ICT-personeel Rijksoverheid | De Tweede Kamer bespreekt het tekort aan ICT-personeel. Een motie vraagt de regering om een plan te ontwikkelen voor meer ICT-personeel in vaste dienst. Dit moet bijdragen aan het opleiden van benodigde ICT-professionals. | 30 juni 2025 |
Motie voor beperking smartphonegebruik op scholen | De motie vraagt om strengere regels voor smartphonegebruik op scholen. Het voorstel beoogt de mobieltjes gedurende de schooldag te weren om concentratie en leerprestaties te verbeteren. De regering wordt verzocht om landelijke normen vast te stellen. | 30 juni 2025 |
Motie over vereenvoudiging wetgeving met AI | Twee leden van de Tweede Kamer vragen de regering om onderzoek te doen naar het gebruik van generatieve AI voor het vereenvoudigen van complexe wet- en regelgeving. Deze motie is ingediend in het kader van het Jaarverslag van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 2024. Het doel is om de toegankelijkheid en effectiviteit van wetgeving te verbeteren. | 30 juni 2025 |
Motie over ICT-implementatie in wetgeving | In deze motie wordt aangedrongen op betere integratie van ICT-implementatie in het wetgevingsproces. De leden Six Dijkstra en Kathmann stellen dat wetgeving vaak onvoldoende rekening houdt met ICT-uitvoerbaarheid. Ze verzoeken de regering om een voorstel te doen voor structuurverbeteringen. | 30 juni 2025 |
Nader onderzoek naar Khadija Arib | Er moet nader onderzoek komen naar de gang van zaken rondom Khadija Arib. De motie roept het presidium op om de Kamer na het zomerreces te informeren over het onderzoek. Dit onderzoek moet de rol van Kamerleden betrekken voor waarheidsvinding. | 30 juni 2025 |
Motie voor versterking Tweede Kamer 2026 | De motie van Grinwis c.s. roept op tot verbetering van de Tweede Kamer. Er wordt gewezen op de noodzaak van een sterke Kamer voor effectieve wetgeving. Aanbevelingen uit het rapport ‘Voor een Kamer die werkt’ dienen opgevolgd te worden. | 30 juni 2025 |
Motie over Al-fabriek in Groningen | De motie vraagt om een tijdige aanvraag voor cofinanciering van een Al-fabriek in Groningen. Er wordt gevraagd om nationale middelen te reserveren voor de fabriek en alternatieve mogelijkheden te verkennen. De Kamer wil in juli geïnformeerd worden over de voortgang. | 19 juni 2025 |
Motie over toetsbaarheid Grondwet | De motie vraagt om de Grondwet toetsbaar te maken. Er is een consensus binnen en buiten de politiek over deze noodzaak. De eerste lezing van het wetsvoorstel moet voor het verkiezingsreces worden afgerond. | 12 juni 2025 |
Regels loopbaanvervolg bewindspersonen | De motie pleit voor een evaluatie van de handhaving van integriteitsnormen voor bewindspersonen. Er wordt voorgesteld om boetebepalingen toe te voegen bij overtredingen. Dit gaat in lijn met aanbevelingen van GRECO. | 12 juni 2025 |
Motie over energievoorziening en weerbaarheid | De motie verzoekt de regering wetgeving in te voeren die voorkomt dat buitenlandse leveranciers zonnepanelen en andere vitale apparatuur kunnen aan- en uitzetten. Er wordt benadrukt dat dit een risico vormt voor de energievoorziening in Nederland. De motie roept op tot meer controle en weerbaarheid tegen digitale en fysieke bedreigingen. | 28 mei 2025 |
Motie over jongerenparticipatie en weerbaarheid | De motie van Six Dijkstra pleit voor meer jongerenparticipatie in civiele weerbaarheid. Het staat voor een aanpak waarbij jongeren actief betrokken worden bij crisiscommunicatie en zorgverlening. De regering wordt verzocht om in gesprek te gaan met lokale besturen voor een structurele rol van jongeren. | 28 mei 2025 |
Motie schade verhalen na UvA-rellen | De Tweede Kamer behandelt een motie van het lid Eerdmans c.s. over het verhalen van schade na de UvA-rellen van mei 2024. De Universiteit van Amsterdam heeft besloten deze schade niet te verhalen op veertien demonstranten. De motie stelt dat de samenleving nu opdraait voor de kosten, wat onrechtvaardig is. | 28 mei 2025 |
Motie over geweldsmiddelen voor groene boa's | De motie van Boswijk en anderen vraagt de regering om het aanvraagproces voor geweldsmiddelen voor groene boa's te versnellen. Groene boa's ervaren ernstige dreiging in het buitengebied, waarbij de politie vaak te laat is. De motie vraagt om verbeteringen in samenwerking en kortere doorlooptijden. | 28 mei 2025 |
Motie over verward gedrag en veiligheid | De motie van Mutluer en collega's roept de regering op om alle 25 aanbevelingen van een parlementaire verkenning omtrent verward gedrag op te volgen. Belangrijke aandachtspunten zijn betere regie, gegevensdeling, en voldoende zorgvoorzieningen. De Kamer vraagt om regelmatige rapportage over de voortgang en financiën. | 28 mei 2025 |
Motie over vroegsignalering in de zorg | De motie van Six Dijkstra vraagt de regering om belemmeringen bij vroegsignalering van zorgbehoevenden door woningcorporaties in kaart te brengen. Het doel is om medewerkers te ondersteunen bij het melden van zorgwekkend gedrag. Privacywetgeving vormt een belangrijke hindernis voor deze meldingen. | 28 mei 2025 |
Motie over rechtsbescherming en afdoeningsbijstand | Deze motie van het lid van Nispen vraagt om verbetering van de rechtsbescherming en afdoeningsbijstand voor verdachten. Er wordt gepleit voor tijdige informatievoorziening door het OM. De motie roept de regering op om samen met het OM te kijken naar verbeteringen in de afdoeningsbijstand. | 8 april 2025 |
Motie voor meer openbaarheid strafbeschikkingen | Leden Six Dijkstra en Van Nispen vragen om meer openbaarheid rondom strafbeschikkingen. Dit is nodig voor de controleerbaarheid van de strafrechtspleging. De motie verzoekt de regering om een voorstel te ontwikkelen voor geanonimiseerde publicatie van definitieve strafbeschikkingen. | 8 april 2025 |
Motie over positie van slachtoffers in strafrecht | De motie van Lahlah c.s. richt zich op het waarborgen van de rechtspositie van slachtoffers bij strafbeschikkingen. Er wordt verzocht om onderzoek naar spreekrecht en informatievoorziening voor slachtoffers. De Kamer wil voor de zomer geïnformeerd worden over de bevindingen. | 8 april 2025 |
Motie over strafbeschikking maximum zes jaar | In een motie vragen leden Six Dijkstra en Wijen-Nass om een wijziging in het beleid van het Openbaar Ministerie (OM). Ze pleiten ervoor dat strafbeschikkingen alleen voor feiten met een maximum van vier jaar opgelegd mogen worden. Dit moet voorkomen dat ernstige feiten te licht worden bestraft. | 8 april 2025 |
Motie over staatsgeheime informatie NCTV | De motie van het lid Six Dijkstra en anderen vraagt om een volledige schade- en impactanalyse van gelekte staatsgeheime informatie bij de NCTV. Dit naar aanleiding van onvoldoende bescherming tegen buitenlandse spionage. De Kamers wil inzicht in de mogelijke gevolgen voor Nederland. | 3 april 2025 |
Rondetafelgesprek over hostingbedrijven en datacentra | Leden van verschillende partijen verzoeken om een rondetafelgesprek. Het gesprek moet plaatsvinden vóór het zomerreces. Dit betreft hostingbedrijven en datacentra. | 25 maart 2025 |
Onderzoek naar datalekken DWR2.0 | Leden Kathmann en Six Dijkstra vragen om onderzoek naar datalekken. Dit moet gebeuren in de beperkte pilot van DWR2.0. Een vergelijkbaar onderzoek vond eerder plaats in 2020. | 25 maart 2025 |
Informatieaanvraag over Big Tech-initiatieven | Leden van de Tweede Kamer vragen om informatie over initiatieven die de afhankelijkheid van Big Tech verminderen. Dit verzoek is gericht aan de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken. Het overzicht moet toelichten wat de doelen van deze initiatieven zijn. | 25 maart 2025 |
Technische briefing Digitale Werkplek Rijk 2.0 | Leden Kathmann en Six Dijkstra verzoeken om een technische briefing over de Digitale Werkplek Rijk 2.0. Deze briefing vindt plaats na de afronding van de pilot in het tweede kwartaal van 2025. De bijeenkomst is gepland voor 26 maart 2025. | 25 maart 2025 |
Motie inzake registratieplicht donaties | De motie van Bikker c.s. verzoekt om uitzondering voor vrijwilligerswerk van de registratieplicht voor maatschappelijke organisaties. Het wordt als ondoenlijk beschouwd om vrijwilligerswerk in geld te waarderen. Dit zou de inzet voor vrijwilligerswerk ontmoedigen. | 20 maart 2025 |
Vragen over Eritrese gemeenschap en veiligheid | Lid Six Dijkstra stelt vragen aan de Minister van Justitie en Veiligheid over de spanningen binnen de Eritrese gemeenschap. Er zijn zorgen over de controle van het Eritrese regime en de impact daarvan op de Nederlandse samenleving. De burgemeester van Rijswijk vraagt om ondersteuning in de aanpak van deze problematiek. | 20 maart 2025 |
Regels voor Anonieme Donaties | Een motie van Six Dijkstra vraagt om uitzonderingen voor kleine anonieme donaties. Deze zouden niet onder de wet moeten vallen vanwege lage risico's. De motie verzoekt de regering om regels op te stellen die deze donaties mogelijk maken zonder extra regeldruk. | 20 maart 2025 |
Motie inzake transparantie maatschappelijke organisaties | De motie van Diederik van Dijk en co. pleit voor een risicogerichte aanpak van buitenlandse donaties aan maatschappelijke organisaties. Dit voorkomt dat alle organisaties onder verhoogd toezicht staan. De focus moet liggen op radicalisering en strijdigheid met de democratische rechtsorde. | 20 maart 2025 |
Amendement vervangende taakstraf Wetboek van Strafvordering | Een amendement stelt een vervangende taakstraf voor bij onbetaalde geldboetes. Dit moet detentie door niet-betaling verminderen. De rechter krijgt meer mogelijkheden voor maatwerk in straffen. | 14 maart 2025 |
Motie over DNS-keten .nl in Nederland | De motie van het lid Kathmann vraagt om de volledige DNS-keten van het .nl-domein in Nederland te laten draaien. De regering moet in overleg met SIDN en nationale cloudaanbieders het deel van de DNS-keten dat naar Amazon gaat terughalen. De Kamer verwacht voor het zomerreces een update over de uitkomst. | 13 maart 2025 |
Motie over ICT-infrastructuur en nationale veiligheid | De motie van het lid van der Werf betreft de afhankelijkheid van Nederland van Amerikaanse bedrijven voor kritieke IT-infrastructuur. De motie pleit voor meer onafhankelijkheid in ICT door Europese bedrijven bij aanbestedingen voor vitale ICT-diensten op te nemen. Tevens wordt voorgesteld om alternatieven te ontwikkelen voor Amerikaanse techbedrijven. | 13 maart 2025 |
Motie continuïteit digitale overheid | De motie roept de regering op om de afhankelijkheid van Amerikaanse ICT-dienstverleners te verminderen. Dit is belangrijk voor de continuïteit van de digitale overheid in Nederland. De motie benadrukt ook de mogelijkheden van lokale IT-dienstverleners. | 13 maart 2025 |
Motie tegen cloudmigraties Amerikaanse techgiganten | De motie van Kathmann en Six Dijkstra pleit voor het stoppen van migraties van overheids-ICT naar Amerikaanse clouddiensten. Dit om de autonomie en cyberveiligheid van Nederland te waarborgen. Voor migratie moet onderbouwd worden dat dienstverlening aan burgers in gevaar komt en goedkeuring van de Staatssecretaris verkregen worden. | 13 maart 2025 |
Vragen over haatzaaien op sociale media | Leden van NSC en CDA stellen vragen aan de minister van Justitie en Veiligheid. Er is bezorgdheid over oproepen tot geweld in Syrië via Nederlandse sociale media. Informatie over acties van politie en OM wordt gevraagd. | 10 maart 2025 |
Verzoek tot verzetten commissiedebat | Jesse Dijkstra vraagt om het commissiedebat Digitaliserende overheid te verzetten. Dit vanwege overlap met een plenaire debat op dezelfde dag. Het verzoek is gericht aan de griffie van de Tweede Kamer. | 7 maart 2025 |
Vragen over migratie digitale werkplek | Leden van de Tweede Kamer stellen vragen over de migratie van 58.000 digitale werkplekken naar de cloud. Er wordt gediscussieerd over kosten, dataveiligheid, en de betrokkenheid van Amerikaanse leveranciers. De vragen richten zich ook op waarborgen en de rol van inlichtingen- en veiligheidsdiensten. | 7 maart 2025 |
Onderzoek naar lokale AI-modellen | De Kamers vraagt de regering om onderzoek te doen naar het lokaal draaien van AI-modellen op overheidsystemen. Dit om het risico van datalekken te minimaliseren. Dit onderzoek moet ook met decentrale overheden worden uitgevoerd. | 6 maart 2025 |
Vragen over nieuw OM beleid strafbeschikking | Leden van Nieuw Sociaal Contract stellen vragen aan ministers over het nieuwe beleid van het Openbaar Ministerie. Dit beleid houdt in dat veelplegers en asielzoekers standaard een strafbeschikking krijgen. Er zijn zorgen over de gevolgen voor slachtoffers en de openbaarheid van rechtspleging. | 28 februari 2025 |
Motie tegen online radicalisering jongeren | De Kamer bespreekt zorgen over online radicalisering onder jongeren. Er wordt een oproep gedaan aan de regering om samen met de NCTV een plan van aanpak te ontwikkelen. Dit benadrukt de noodzaak van digitale weerbaarheid om radicalisering via sociale media te voorkomen. | 20 februari 2025 |
Motie over smartphonegebruik bij jongeren | De Kamer debatteert over de impact van smartphones op jongeren. Er zijn voorstellen voor lokale pilots om smartphonevrij op te groeien tot de middelbare school. De regering wordt gevraagd om deze initiatieven te ondersteunen en te monitoren. | 20 februari 2025 |
Motie over registratie algoritmen | De motie roept op tot een uitgebreider algoritmeregister. Staatssecretaris van Digitalisering moet voor zomer 2025 plannen indienen. Eind 2025 moet een voortgangsbrief komen over de registratie van algoritmen. | 20 februari 2025 |
Lokaal draaiende AI-modellen motie | Een motie verzoekt om het draaien van AI-modellen lokaal op overheidssystemen om gegevensbeveiliging te waarborgen. De regering moet in gesprek gaan met decentrale overheden om deze norm te verkennen. Dit moet veiligheid van gevoelige informatie verbeteren. | 20 februari 2025 |
Motie voor transparantie bij algoritmes | De motie van Kathmann en Six Dijkstra vraagt om transparantie in het gebruik van algoritmes door de overheid. Burgers moeten geïnformeerd worden over hun rechten bij algoritmische besluitvorming. De regering wordt verzocht om samen met de Autoriteit Persoonsgegevens meer duidelijkheid te geven over bezwaarprocedures. | 20 februari 2025 |
Digitale Autonomie in Overheidsbeleid | Een motie vraagt om digitale autonomie voor overheidsinformaticasystemen. De regering moet een coördinatiebesluit uitbreiden om kaders en eisen te stellen. Dit vereist samenhangend beleid van de Minister van Binnenlandse Zaken. | 20 februari 2025 |
Motie over sociale media voor jongeren | De motie vraagt om leeftijdsgrenzen voor social media om de mentale en fysieke gezondheid van jongeren te beschermen. Er wordt opgeroepen tot samenwerking met gelijkgestemde landen voor heldere regels voor tech-bedrijven. De stijging van probleemgebruik van social media onder kinderen wordt als zorgwekkend ervaren. | 20 februari 2025 |
Amendement voor Zware Nahangprocedure AMvB | Het amendement introduceert een zware nahangprocedure voor algemene maatregelen van bestuur (AMvB's) die gerelateerd zijn aan het wetsvoorstel. Hierdoor kan een vijfde van de leden van beide Kamers verzoeken tot omzetting van de AMvB in wetgeving. Dit moet waarborgen dat de formulering van 'legitiem belang' in het UBO-register adequaat en gebalanceerd is. | 17 februari 2025 |
Wijzigingen vervangende taakstraf en hechtenis | Dit amendement wijzigt de regelgeving rond vervangende taakstraffen en hechtenis bij niet-betaling van geldboetes. Veroordeelden kunnen een vervangende taakstraf krijgen in plaats van hechtenis. De uitvoerbaarheid van deze taakstraf wordt geregeld door het CJIB en de reclassering. | 17 februari 2025 |
Motie over gegevensdeling banken | De motie vraagt om zorgvuldige gegevensdeling tussen banken om de toegang tot betalingsverkeer te waarborgen. Er zijn zorgen over weigerlijsten die (rechts)personen zouden uitsluiten. De minister moet ervoor zorgen dat deze nieuwe gegevensdeling geen negatieve gevolgen heeft. | 10 februari 2025 |
Amendement UBO-register wetgeving | Dit amendement van Idsinga en Six Dijkstra beoogt zware voorhang voor AMvB's in het wetsvoorstel rond het UBO-register. Het richt zich op parlementaire controle en de formulering van 'legitiem belang' in verband met toegang tot informatie. Dit is belangrijk voor het waarborgen van privacy en transparantie. | 7 februari 2025 |
Vragen over Microsoft Exchange binnen Rijksoverheid | Lid Six Dijkstra stelt vragen over Microsoft Exchange. Het gebruik, de migratie naar cloud, en risicobeheer worden besproken. Antwoorden moeten voor een debat beschikbaar zijn. | 7 februari 2025 |
Verzoek om kabinetsreactie over privacyafspraken | Lid Kathmann vraagt om een kabinetsreactie over EU-VS privacyafspraken. Dit verzoek volgt op een artikel over de gevolgen van het afschaffen van toezicht in de VS. Het debat richt zich op cloudmigraties van persoonsgegevens naar de VS. | 4 februari 2025 |
Verzoek om informatie over AI-systemen | Leden vragen om informatie over verboden AI-systemen. Er wordt onderzoek gedaan naar systemen bij ministeries. Informatie betreft onder andere stopgezette systemen. | 4 februari 2025 |
Verzoek om vertrouwelijke risicoanalyse AIVD | Leden vragen vertrouwelijke inzage in AIVD risicoanalyse. Dit betreft de verhuizing van het .nl-domein registratiesysteem naar Amazon Web Services. Ook vragen zij om een vertrouwelijke briefing over de risicoanalyse. | 4 februari 2025 |
Wijziging Wet transparantie donatiegegevens | Artikel 6 van de Wet transparantie wordt gewijzigd. Er worden regels toegevoegd over de beveiliging van donatiegegevens. Dit moet de vertrouwelijkheid en bescherming van persoonlijke informatie van donateurs waarborgen. | 4 februari 2025 |
Aanvulling online kinderrechten verzocht | Lid Kathmann vraagt om aanvulling op het overzicht van acties voor online kinderrechten. De aanvulling moet middelen en verwachtingen voor beleidsdoelen verduidelijken. Dit verzoek komt tijdens de procedurevergadering van de Commissie Digitale Zaken. | 4 februari 2025 |
Wijzigingen in Vervangende Taakstraf | Het voorstel introduceert een vervangende taakstraf voor onbetaalde geldboetes. Dit alternatief kan de detentiepopulatie verlagen. Hoofddoel is een effectievere rechtsgang zonder onnodige hechtenis. | 4 februari 2025 |
Verzoek tot uitstel commissiedebat | Jesse Six Dijkstra doet een verzoek namens lid Valize om het debat over bescherming persoonsgegevens en digitale grondrechten uit te stellen. Dit verzoek is gericht aan de Commissie DiZa. Het uitstel wordt gevraagd voor enkele weken. | 29 januari 2025 |
Evaluatie Wet openbare manifestaties | De motie verzoekt om betere bescherming van nationale herdenkingen tegen ordeverstoringen. Het idee is om de stilte tijdens de Nationale Dodenherdenking te beschermen boven demonstraties. Daarnaast wordt opgeroepen tot onderzoek naar andere herdenkingen die deze bescherming nodig hebben. | 22 januari 2025 |
Evaluatie Wet Openbare Manifestaties | De motie roept op tot onderzoek naar schadevergoeding bij demonstraties. Het huidige systeem laat te wensen over en er is behoefte aan wijzigingen. De Kamer wil vóór de zomer geïnformeerd worden. | 22 januari 2025 |
Motie over modellen en algoritmes | De motie van Omtzigt en Six Dijkstra vraagt om een wetenschappelijke standaard voor modellen en algoritmes. Met deze standaard moeten deze toepassingen openbaar en navolgbaar zijn. De regering moet voor april duidelijkheid geven over de uitvoering. | 15 januari 2025 |
Vragen over Mohammed Khatib en Vrijheid van Spreken | Eerdmans en Six Dijkstra stellen vragen over de uitnodiging van activist Khatib. Ze vragen naar de problematiek en mogelijke maatregelen tegen extremistische sprekers. Er wordt gevraagd naar de juridische mogelijkheden en een gesprek met de burgemeester van Amsterdam. | 30 december 2024 |
Vragen over beveiligingsprocessen NCTV | Leden stellen vragen aan minister-president en minister van Justitie over beveiliging bij NCTV. Er zijn zorgen over rapportages en toezicht op staatsgeheime informatie. Tevens worden de gevolgen van datalekken voor nationale veiligheid belicht. | 20 december 2024 |
Motie voor gestandaardiseerde pentests | Een motie vraagt om een uniforme aanpak voor pentests. Dit is bedoeld om de informatiebeveiliging te verbeteren en bestuurders te ondersteunen. Het doel is om transparantie en controle te verhogen. | 11 december 2024 |
Motie over digitale veiligheid en cryptografie | De motie van het lid Six Dijkstra roept de regering op om de status van Nederland als autonoom cryptografieproducerend land te waarborgen. Dit is essentieel voor de nationale veiligheid en digitale autonomie. De motie vraagt om regelmatige updates over voortgang en risico's op dit gebied. | 11 december 2024 |
Wijzigingen Artikel 6 Wet Transparantie | Artikel 6 wordt gewijzigd om donatiegegevens te beveiligen. Er worden aanvullende eisen gesteld aan maatschappelijke organisaties om de vertrouwelijkheid te waarborgen. Een algemene maatregel van bestuur (AMvB) kan verdere specifieke beveiligingsmaatregelen vaststellen. | 10 december 2024 |
Vragen over politie en rechterlijke toegang | Leden van Nieuw Sociaal Contract en GroenLinks-PvdA stellen vragen aan de minister en staatssecretaris over de toegang van een rechter tot politie-informatie. Ze vragen ook naar de naleving van rechterlijke uitspraken door de politie en het recht van burgers op inzage van hun gegevens. Er wordt tevens aandacht gevraagd voor de adviserende rol van de Nationale Ombudsman. | 5 december 2024 |
Oproep tot betere contentmoderatie op platforms | De Tweede Kamer vraagt de regering om een richtgetal voor de minimum moderatiecapaciteit op Nederlands niveau. Dit is noodzakelijk om de verspreiding van illegale content en desinformatie te beperken. Er wordt gepleit voor samenwerking tussen overheid en online platforms. | 27 november 2024 |
Verandering in begroting toezicht inlichtingen diensten | Het budget voor de CTIVD wordt belangrijker met stijging van uitgaven. Vergelijkend worden de uitgaven voor het algemeen regeringsbeleid verlaagd. Dit is nodig om adequaat toezicht te blijven houden. | 27 november 2024 |
Verzoek om vertrouwelijke technische briefing | Lid Six Dijkstra vraagt om een technische briefing over hooggerubriceerde informatiesystemen. Dit verzoek volgt uit een beantwoording door de staatssecretaris. De vergadering start op 27 november 2024. | 26 november 2024 |
Motie voor waarborging taskforce hulpverleners | De motie van Diederik van Dijk vraagt om structurele inzet voor de taskforce 'Onze hulpverleners veilig'. Deze taskforce heeft beperkte uitvoering gehad en loopt in 2026 af. Er wordt om voorstellen gevraagd om deze rijksbreed te waarborgen voor de zomer van 2025. | 21 november 2024 |
Voorstel aanpassing artikel 53 Strafvordering | De motie vraagt om aanpassing van artikel 53 van het Wetboek van Strafvordering. Dit naar aanleiding van de druk op politiecapaciteit door kleine strafbare feiten. De regering wordt verzocht met een oplossing te komen. | 21 november 2024 |
Verhoogde financiering voor criminaliteitspreventie | De begroting voor veiligheid wordt verhoogd met €178.000 voor het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid. Het CCV moet kunnen doorgaan met zijn ondersteuning om criminaliteit te voorkomen, wat ook de druk op politie en Openbaar Ministerie vermindert. | 21 november 2024 |
Amendement voor Centrum Criminaliteitspreventie | Het amendement verhoogt de begroting voor het Centrum voor Criminaliteitspreventie met € 178.000 om de maatschappelijke taak van het centrum te waarborgen. Dit is belangrijk om criminaliteit te voorkomen en de druk op politie en Openbaar Ministerie te verminderen. | 21 november 2024 |
Verhoogde financiering voor Fraudehelpdesk | De begroting voor veiligheid en criminaliteitsbestrijding wordt verhoogd. Online criminaliteit neemt toe, terwijl het aantal aangiften lager is. Er wordt extra financiering beschikbaar gesteld voor de Fraudehelpdesk ter ondersteuning van slachtoffers. | 21 november 2024 |
Motie over aanpak onlinefraude | De motie van het lid Michon-Derkzen richt zich op de toenemende onlinefraude en de lage aangiftebereidheid. Het verzoekt de regering een integrale aanpak te ontwikkelen met nadruk op de rol van de Fraudehelpdesk. Er moet vóór de zomer van 2025 een plan van aanpak worden gepresenteerd aan de Kamer. | 21 november 2024 |
Motie over weerbaarheid in Nederland | De Tweede Kamer roept de regering op om standaarden te ontwikkelen voor de weerbaarheid van organisaties. Dit moet gebeuren op basis van de weerbaarheidsmatrix van het WODC. Decentraal bestuurders dienen actief betrokken te worden bij dit proces. | 21 november 2024 |
Verhoging budget voor criminaliteitspreventie | Artikel 33 en 92 van de begrotingsstaat verhogen het budget van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid. Dit is noodzakelijk om de maatschappelijke opdracht te blijven vervullen. Een incidentele vermindering van taakstelling is geregeld om de inzet in 2025 te waarborgen. | 20 november 2024 |
Vragen over QR-code phishing in Nederland | Lid Six Dijkstra stelt vragen aan de Minister van Justitie over QR-code phishing. Hij vraagt naar de prevalentie, politie-inzet en preventieve maatregelen. Deze vragen zijn gericht op het aanpakken van deze nieuwe oplichtingstruc. | 12 november 2024 |
Motie voor minimumeisen contentmoderatie sociale media | De motie van Van der Werf en Six Dijkstra heeft als doel om de regering te verzoeken te onderzoeken hoe wettelijke minimumeisen voor personele capaciteit bij contentmoderatie op Nederlandse socialemediaplatforms kunnen worden geïmplementeerd. Dit is relevant om de verspreiding van schadelijke content tegen te gaan, gezien de recentelijke sluiting van TikTok's kantoor voor contentmoderatie in Nederland. De motie komt voort uit zorgen over de impact van desinformatie en haatzaaiende uitlatingen op online platforms op de democratie. | 11 november 2024 |
Onderzoek digitale monoculturen in overheidsdiensten | De motie roept de regering op om onderzoek te doen naar het afbouwen van digitale monoculturen in de overheid. Dit is relevant voor de ontwikkeling van digitaal autonome overheidsdiensten en de ondersteuning van het mkb. De leden Six Dijkstra en Buijsse hebben de motie ingediend tijdens het Wetgevingsoverleg van 11 november 2024. | 11 november 2024 |
Motie voor kaderwet autoriteiten 2025 | Deze motie roept de regering op om een kaderwet voor onafhankelijke autoriteiten op te stellen. Dit is relevant voor toezicht houdende instanties en burgers die vertrouwen moeten kunnen hebben in de bescherming van hun rechten. De motie pleit voor structurele evaluaties en onafhankelijkheid van autoriteiten. | 11 november 2024 |
Motie tegen Telegram over illegale inhoud | Deze motie roept de regering op om zowel nationaal als internationaal in te grijpen tegen Telegram voor het nagelaten optreden tegen illegale inhoud. Het is ingediend door de Kamerleden Six Dijkstra en Ceder tijdens het Wetgevingsoverleg. De motie is relevant voor wetshandhaving, antisemitisme en sociale mediaplatforms. | 11 november 2024 |
Verzoek om ministeriële brief aanvallen Israëlische supporters | Jesse Six Dijkstra vraagt namens VVD-collega Ellian om een brief van ministers over aanvallen op Israëlische voetbalsupporters. Ze vragen naar feiten, dreigingen en veiligheidsmaatregelen. De aanvraag is gericht aan de Commissie J&V voor snelle afhandeling. | 8 november 2024 |
Verzoek om reactie op aanvallen op supporters | Jesse Six Dijkstra vraagt om een spoedbrief van ministers. Het verzoek richt zich op de aanvallen op Israëlische voetbalsupporters. Informatie over dreigingen en veiligheidsmaatregelen wordt gevraagd. | 8 november 2024 |
Motie over toezicht inlichtingen- en veiligheidsdiensten | De motie verzoekt om budgettoename voor toezichtcommissies. | 6 november 2024 |
Motie over maatwerk in strafrechtketen | De motie pleit voor maatwerk in de behandeling van rechtszaken. | 6 november 2024 |
Amendement digitale diensten en markten wetgeving | Amendementen voor jaarlijkse rapportage meldingen van consumenten. | 9 oktober 2024 |
Motie over ministeriële verantwoordelijkheid Koninklijk Huis | Voorstel voor een commissie over afgeleide ministeriële verantwoordelijkheid. | 9 oktober 2024 |
Motie over transparantie uitgaven Koninklijk Huis | Deze motie vraagt om betere verantwoording van uitgaven voor het Koninklijk Huis. Leden Sneller en Six Dijkstra pleiten voor meer transparantie in de begroting. Dit is relevant voor de Tweede Kamer en de regering. | 9 oktober 2024 |
Motie tegen Europese CSAM-verordening | De motie van Kathmann c.s. verzet zich tegen de inbreuken op privacy door de CSAM-verordening. | 9 oktober 2024 |
Motie voor Leeftijdsverificatie Online Diensten | De motie vraagt om wettelijke leeftijdsverificatie voor online diensten. | 9 oktober 2024 |
Motie voor terugkoop Paleis Soestdijk | De Tweede Kamer verzoekt terugkoop en museumplannen voor Paleis Soestdijk. | 9 oktober 2024 |
Vragen over Defensie en digitale weerbaarheid | Leden vragen ministers over Defensie en cybersecurity. | 8 oktober 2024 |
Herziening Wiv 2017: Rapportage en Kernpunten | Rapport over de herziening van de Wiv 2017 voor het commissiedebat. | 7 oktober 2024 |
Amendement op Digitaledienstenverordening voorgesteld | Voorstel om toezichthouder te wijzigen naar AP voor algoritmes. | 3 oktober 2024 |
Amendement begroting Algemene Zaken en CTIVD | Wijzigingen voorgesteld in de begroting voor 2025. | 3 oktober 2024 |
Amendement inzake digitaledienstenverordening | Amendement voor inzichtelijkheid van meldingen bij ACM. | 3 oktober 2024 |
Amendement DSA: Toezicht Algoritmes Door AP | Amendement stelt AP verantwoordelijk voor toezicht algoritmes. | 3 oktober 2024 |
Vragen over het Koninklijk Huis en belastingen | Vragen van Six Dijkstra over belastingvrijstellingen voor het Koninklijk Huis. | 27 september 2024 |
Hypotheekfraude en gegevenscontrole aanpak | Motie vraagt om controle op hypotheekaanvragen. | 26 september 2024 |
Hypotheekfraude door Drugscriminelen in Nederland | Leden van de Tweede Kamer stellen vragen over hypotheekfraude door drugscriminelen. | 17 september 2024 |
Vragen over DNA-spoor in Fortuyn-moord | Kamerleden vragen over onderzoek naar DNA-spoor Fortuyn-moord. | 16 september 2024 |
Vergadering Commissie Digitale Zaken op 11 september 2024 | Besproken wordt een vertrouwelijke brief bij de commissievergadering. | 11 september 2024 |
Vragen over chatcontrole EU en privacywetgeving | Leden van de Tweede Kamer vragen de minister naar het EU-voorstel voor chatcontrole en de implicaties voor privacy. | 6 september 2024 |
Vragen over transparantie en de Rutte-doctrine | Leden vragen de minister naar transparantieproblemen in de overheid. | 27 augustus 2024 |
Vragen over contactloos betalen via apps | Kamerleden vragen naar de impact van banken die stoppen met eigen contactloze betaalmethoden. | 15 juli 2024 |
Regelgeving consumenten- vuurwerk opslag | Deze motie vraagt de regering om snel regelgeving te ontwikkelen om consumentenvuurwerk uit woonwijken te weren. Dit is relevant voor gemeenten, de brandweer en inwoners die zich zorgen maken over veiligheid. Het initiatief is genomen naar aanleiding van veiligheidsrisico's bij vuurwerkopslag. | 27 juni 2024 |
Vragen over getuigenis Dick Schoof NCTV-zaak | Lid Six Dijkstra stelt vragen aan de Minister van Justitie en Veiligheid over een voormalig NCTV-analist die mogelijk staatsgeheime informatie onrechtmatig heeft opgeslagen. De vragen richten zich op beveiligingsvoorschriften en eventuele afwijkingen van beleid. Dit onderwerp is relevant voor de Tweede Kamer en veiligheidsinstanties. | 19 juni 2024 |
Initiatiefnota over Wolken aan de horizon | De leden Six Dijkstra en Kathmann dienen een initiatiefnota in over het thema 'Wolken aan de horizon'. Deze nota is gericht aan de Voorzitter van de Tweede Kamer en heeft als doel belangrijke punten en overwegingen over dit onderwerp aan te kaarten. Het is relevant voor parlementariërs en beleidmakers binnen de Tweede Kamer. | 18 juni 2024 |
Initiatiefnota: Digitale Soevereiniteit in Clouddiensten | Deze initiatiefnota van de leden Six Dijkstra en Kathmann richt zich op de verhoging van strategische autonomie van Nederland in cloudinfrastructuur. Het document benadrukt de risico's van afhankelijkheid van Amerikaanse cloudleveranciers en doet aanbevelingen om meer gebruik te maken van Nederlandse en Europese alternatieven. Relevant voor beleidsmakers, ICT-professionals en burgerrechtenorganisaties. | 18 juni 2024 |
Verzoek om kabinetsreactie op initiatiefnota | Lid Palmen (NSC) vraagt om een kabinetsreactie op de initiatiefnota 'Wolken aan de horizon'. Tevens wordt een inbrengdatum voor het verslag en een notaoverleg na de kabinetsreactie voorgesteld. Dit is relevant voor de commissie Digitale Zaken en de Tweede Kamer. | 18 juni 2024 |
Personele bezetting CTIVD in vraag gesteld | Het lid Six Dijkstra stelt schriftelijke vragen aan de Minister-President en de Minister van Binnenlandse Zaken over de personele bezetting van de Commissie Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (CTIVD). De vragen richten zich op de waarborging van het toezicht en de benodigde capaciteit voor de CTIVD. Dit is relevant voor de controle op de AIVD en MIVD, vooral met de nieuwe Tijdelijke wet die ingaat op 1 juli 2024. | 17 juni 2024 |
Kwetsbaarheid Cisco Webex: Kamervragen aan ministers | De Tweede Kamer stelt vragen aan ministers over de kwetsbaarheid van Cisco Webex. Dit is relevant voor overheidsinstellingen en betrokken ambtenaren. De vragen richten zich op beveiliging en vertrouwelijkheid van online vergaderingen. | 12 juni 2024 |
Verdrag Nederland-San Marino goedkeuring aangevraagd | Leden van de Tweede Kamer verzoeken om goedkeuring van het verdrag met San Marino. Dit verdrag heeft betrekking op het voorkomen van dubbele belasting en belastingontduiking. Het is relevant voor belastingbeleid en internationale betrekkingen. | 5 juni 2024 |
Motie over Total Defence Concept van Finland en Zweden | Deze motie vraagt de regering om het total defence concept van Zweden en Finland te omarmen in het toekomstig weerbaarheidsbeleid. Dit is relevant voor de Tweede Kamer, de regering en beleidsmakers die betrokken zijn bij nationale en Europese veiligheid. De motie onderstreept het belang van militaire en civiele weerbaarheid voor een veilige toekomst van Nederland. | 30 mei 2024 |
Motie Nationale Veiligheid en Burgerinformatie | De motie van Erkens c.s. pleit voor campagnes om burgers beter te informeren over crisisrespons. Dit is relevant voor de Nederlandse overheid en de bevolking gezien de actuele dreigingen van oorlog. De campagne-inspanning is geïnspireerd door voorbeelden uit andere Europese landen zoals Zweden en Finland. | 30 mei 2024 |
Motie voor versterking digitale markt Europa | De motie van Six Dijkstra en Ceder roept de regering op om zich in te zetten voor een snellere uitvoering en handhaving van de Digital Markets Act (DMA) en Digital Services Act (DSA). De focus ligt op het bevorderen van interoperabiliteit en het creëren van ruimte voor alternatieve socialemediaplatforms. Dit is relevant voor beleidsmakers met betrekking tot nationale en Europese digitale veiligheid en sociale media wetgeving. | 30 mei 2024 |
Hoorzitting over Microsofts Recall AI-toepassing | Lid Six Dijkstra (NSC) heeft verzocht om een hoorzitting met Microsoft over hun nieuwe AI-toepassing 'Recall'. Deze toepassing registreert elke actie van gebruikers, wat zorgt voor bezorgdheid over privacy. Dit is relevant voor de Tweede Kamer, het publiek en privacyactivisten. | 27 mei 2024 |
Offensieve aanpak tegen online kinderpornografie | De Tweede Kamer vraagt om een offensieve aanpak tegen online kinderpornografie. De focus ligt op het hacken en ontmantelen van websites die dergelijk materiaal aanbieden. Ook een aanpak tegen terroristisch materiaal en deepfakes wordt voorgesteld. | 16 mei 2024 |
Verzoek uitstel commissiedebat nationale veiligheid | Ingrid Michon-Derkzen heeft namens collega's een verzoek ingediend om het commissiedebat over nationale veiligheid uit te stellen. Dit verzoek is gedaan vanwege de actuele situatie rondom de kabinetsformatie. Het is relevant voor de leden van de Commissie Justitie en Veiligheid en betrokken politieke partijen. | 15 mei 2024 |
Wettelijke leeftijdsverificatie voor online diensten | Deze motie vraagt de regering om wettelijke richtlijnen voor leeftijdsverificatie bij online diensten. De indieners zijn Ceder en Six Dijkstra, leden van de Tweede Kamer. De focus ligt op het waarborgen van de privacy bij het toepassen van deze verificatie. | 14 mei 2024 |
Motiestuk over AI-ontwikkelingen en risico's | De Tweede Kamer roept de regering op om de risico's van AI-ontwikkelingen in kaart te brengen. Er zijn zorgen over de impact op de samenleving en democratische rechtsstaat. Ook wordt gevraagd om een internationale AI-strategie ter bestrijding van ontwrichtende systemen. | 14 mei 2024 |
Vragen over end-to-end encryptie | Leden van de Tweede Kamer stellen vragen aan minister en staatssecretaris over de oproep van Europese politiechefs. De vragen behandelen de impact van end-to-end encryptie op criminaliteit en privacy. Daarnaast wordt gesproken over wettelijke implicaties en Europese wetgeving. | 30 april 2024 |
Voorstel online veiligheid rondetafelgesprek DSA | De Commissie Digitale Zaken heeft een voorstel gepresenteerd voor een extra blok over online veiligheid tijdens het rondetafelgesprek over de Uitvoeringswet Digitaledienstenverordening op 21 mei 2024. Leden van de commissie worden gevraagd om hun steun voor dit voorstel uiterlijk op 26 april 2024 kenbaar te maken. Het is relevant voor commissieleden en betrokken partijen die zich bezighouden met digitale regelgeving en online veiligheid. | 25 april 2024 |
Verzoek om debat over Algoritmes en Data-ethiek | Lid Six Dijkstra (NSC) vraagt om een debat over algoritmes en data-ethiek na het zomerreces. Dit volgt op een kabinetsbrief die voor de zomer van 2024 wordt verwacht, gerelateerd aan een verzoek van het lid Idsinga. De commissie Financiën kan als vervolgcommissie worden aangewezen. | 22 april 2024 |
Leeftijdsverificatie in online diensten wettelijk borgen | Deze motie roept de regering op om wettelijke eisen voor leeftijdsverificatie bij online diensten te borgen. De leden Ceder en Six Dijkstra benadrukken tekortkomingen van huidige methoden zoals self declaration en age estimation. Dit is relevant voor beleidsmakers en ontwikkelaars van online platforms die met leeftijdsrestricties te maken hebben. | 22 april 2024 |
Motie over AI en rechtsstaat bescherming | De motie van het lid Six Dijkstra richt zich op het in kaart brengen van de bedreigingen van AI-ontwikkelingen voor de rechtsstaat. Het benadrukt de noodzaak van weerbaarheidsmaatregelen en een internationale strategie voor de diplomatieke inzet tegen destructieve autonome systemen. Deze motie is relevant voor beleidsmakers en wetgevers die zich bezighouden met technologie en veiligheid. | 22 april 2024 |
Technische briefing digitaal inkoopbeleid Rijksoverheid | Leden Rajkowski (VVD) en Six Dijkstra (NSC) verzoeken om een technische briefing over het digitale inkoop- en aanbestedingsbeleid van de Rijksoverheid. De focus ligt op de mogelijkheden om apparatuur en software uit landen met offensieve cyberprogramma's te weren. Dit onderwerp is relevant voor beleidsmakers en IT-specialisten binnen de overheid. | 22 april 2024 |
Motie over algoritmes en bezwaarprocedures | De motie vraagt om transparantie in selectieprocedures voor overheidsbesluiten. Dit betreft vooral het gebruik van algoritmes bij fraudecontroles. Er wordt ook gepleit voor betere communicatie over bezwaar- en klachtenprocedures. | 22 april 2024 |
Verzoek rondetafelgesprek digitale dienstenwet | Lid Six Dijkstra (NSC) vraagt om een technisch rondetafelgesprek over de Uitvoeringswet digitaledienstenverordening. Dit gesprek richt zich op de spanningen tussen privacy, handhaving en uitvoering van de wet. Het is relevant voor commissieleden van de Commissie Digitale Zaken (DiZa) en betrokken experts. | 9 april 2024 |
Amendement gegevensverwerking radicalisering | Dit amendement betreft de oprichting van een gezamenlijke commissie van toezicht op de gegevensverwerking in de aanpak van radicalisering. De commissie moet toezien op de rechtmatigheid en doelmatigheid van de uitvoering van de wet. Dit is relevant voor beleidsmakers en toezichthouders binnen de Tweede Kamer. | 22 maart 2024 |
Amendement toezicht commissie radicaal gedrag | Een amendement voor een toezichtcommissie wordt voorgesteld. Deze commissie houdt toezicht op gegevensverwerking in radicaliseringszaken. Het doel is rechtmatigheid en effectiviteit te waarborgen. | 22 maart 2024 |
Amendement evaluatie wet radicalisering | Een amendement stelt voor om vijf jaar na inwerkingtreding van de wet een evaluatie uit te voeren. De evaluatie moet de effectiviteit en doeltreffendheid van de wet in de praktijk beoordelen. Dit omvat aspecten zoals rechtsbescherming en samenwerking tussen betrokken partijen. | 22 maart 2024 |
Motie over gegevensverwerking radicalisering | De motie betreft de wet gegevensverwerking in de aanpak van radicalisering en terroristische activiteiten. Er wordt verzocht om een invoeringstoets na een jaar, gericht op de definities van radicalisering en extremisme. Dit is bedoeld om ervoor te zorgen dat alleen ernstige signalen leiden tot casusoverleggen. | 21 maart 2024 |
Motie over gegevensverwerking bij radicalisering | Deze motie van het lid Van Nispen betreft de regels rondom gegevensverwerking in de persoonsgerichte aanpak van radicalisering. Het benadrukt het belang van informatieverstrekking aan betrokkenen volgens de AVG. Relevant voor iedereen die betrokken is bij beleidsvorming en de bescherming van persoonsgegevens. | 21 maart 2024 |
Vragen over NCTV's gebruik nepaccounts | Dit document bevat schriftelijke vragen van Kamerleden Six Dijkstra (Nieuw Sociaal Contract) en Van Nispen (SP) aan de Minister van Justitie en Veiligheid. Ze onderzoeken of de NCTV tegen advies van juristen in burgers volgde via nepaccounts. Dit is relevant voor vragen rond privacy en wetgeving in de digitale wereld. | 20 maart 2024 |
Amendement Gegevensverwerking Radicalisering | Dit amendement introduceert regionale toezichtcommissies voor gegevensverwerking in de aanpak van radicalisering. Het is relevant voor gemeenten, veiligheidsregio's, en de Autoriteit persoonsgegevens. Het doel is toezicht te houden op de rechtmatigheid en effectiviteit van de persoonsgerichte aanpak. | 20 maart 2024 |
Amendement gegevensverwerking radicalisering | Dit amendement introduceert de verplichting om betrokkenen schriftelijk te informeren over beperkingen in gegevensverwerking. Dit is belangrijk voor de bescherming van privacy en rechtszekerheid. Het is relevant voor beleidsmakers, privacyorganisaties en de Tweede Kamer. | 20 maart 2024 |
Amendement Evaluatie Wet Gegevensverwerking Radicalisering | Een amendement voegt evaluatiebepaling toe aan de wet. Binnen drie jaar na inwerkingtreding moet de effectiviteit van de wet onderzocht worden. Dit betreft onder andere de interpretatie van radicalisering en rechtsbescherming. | 20 maart 2024 |
Amendement gegevensverwerking radicalisering | Een amendement voegt een nieuw lid toe aan de wet. Het waarborgt dat verwerkingen van persoonsgegevens voldoen aan beveiligingsnormen. Dit is belangrijk voor de digitale veiligheid in het casusoverleg van radicalisering. | 18 maart 2024 |
Amendement gegevensverwerking radicalisering | Het amendement wijzigt artikel 5 van de wet. Professionele duiders moeten standaard betrokken worden bij de analyse van aanmeldingen. Bovendien worden er regels gesteld voor een deskundigenregister. | 13 maart 2024 |
Amendement op gegevensverwerking radicalisering | Dit amendement van Six Dijkstra introduceert een toezichtcommissie voor het casusoverleg in de aanpak van radicalisering. Het stelt jaarlijkse evaluaties verplicht om de effectiviteit en noodzakelijkheid van de werkwijze te toetsen. Dit is relevant voor ambtenaren en instanties die betrokken zijn bij de bestrijding van radicalisering en terrorisme. | 13 maart 2024 |
Amendement Gegevensverwerking Radicalisering | Het amendement van Six Dijkstra en Mutluer voegt waarborgen toe aan de wet op gegevensverwerking bij radicalisering. Het stelt dat persoonsgegevens alleen in veilige systemen verwerkt mogen worden. Dit voorkomt inadequate beveiliging bij derden die niet onder overheidsrichtlijnen vallen. | 13 maart 2024 |
Amendement gegevensverwerking radicalisering wet | Dit amendement betreft de tijdelijke regels voor gegevensverwerking in de aanpak van radicalisering en terrorisme. Het is relevant voor de Tweede Kamer en beleidsmakers die betrokken zijn bij de wetgeving rondom persoonsgerichte aanpakken. Het amendement introduceert een evaluatiebepaling na vier jaar en wijzigt de wet tot tijdelijke wet. | 13 maart 2024 |
Amendement over open data wetgeving | Dit amendement van Six Dijkstra betreft een wijziging van de Wet hergebruik van overheidsinformatie. Het doel is om aanvullende hoogwaardige datasets aan te wijzen voor hergebruik, conform de Europese richtlijn nr. 2019/1024/EU. Dit is relevant voor beleidsmakers en organisaties die omgaan met openbare data. | 28 februari 2024 |
Amendement Open Data Richtlijn | Amendement van Six Dijkstra voegt pseudonimisering toe aan wet. Regels voor het anonimiseren of pseudonimiseren van persoonsgegevens kunnen worden vastgesteld. Dit bevordert de veilige beschikbaarstelling van gegevenssets. | 28 februari 2024 |
Amendement Wet Implementatie Open Data Richtlijn | Het amendement van lid Six Dijkstra wijzigt de termijnen voor gegevensovereenkomsten in de Wet Implementatie Open Data Richtlijn. De termijn wordt verkort van 2043 en 2049 naar 2033 en 2039. Dit bevordert de toegankelijkheid van overheidsdata. | 28 februari 2024 |
Position Paper over Quantum Key Distribution | QKD biedt potentieel voor beveiliging maar kent beperkingen. Besluitvormers wordt aangeraden om post-quantum cryptografie te prioriteren. Het document biedt inzicht voor beleidsmakers. | 5 februari 2024 |
Vragen over belastingheffing bij tweedehands verkoop | Leden van de Tweede Kamer stellen vragen aan de Staatssecretaris van Financiën over de belastingheffing op verkoop via platforms zoals Vinted en Marktplaats. Ze uiten zorgen over de gevolgen voor verkopers en vragen naar de praktische uitvoering door de Belastingdienst. De focus ligt op het verduidelijken van fiscale regels en de bescherming van persoonsgegevens. | 31 januari 2024 |
Vragen over verhuizing .nl domein naar AWS | Leden van de Tweede Kamer stellen vragen aan de Minister van Economische Zaken en de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken over de geplande verhuizing van het .nl domein naar Amazon Web Services. Er is bezorgdheid over de digitale infrastructuur en de veiligheid van gegevens. Deze vragen zijn relevant voor beleidsmakers, IT-experts en de bredere samenleving die gebruikmaakt van het .nl domein. | 31 januari 2024 |
Vragen over veiligheidsrisico's bij telefoons | Lid Six Dijkstra vraagt de Minister van Justitie en Veiligheid naar aanleiding van een bericht over het stiekem volgen van Nederlandse telefoons. Dit onderwerp betreft grote veiligheidsrisico's voor gebruikers. De vragen zijn relevant voor de Tweede Kamer en de Nederlandse samenleving. | 16 januari 2024 |
Vragen over sabotage in Iran | Leden van de Tweede Kamer stellen vragen aan de Minister-President over een recent bericht over een operatie in Iran. De vragen behandelen onder meer de politieke informatievoorziening en wetgeving m.b.t. inlichtingen- en veiligheidsdiensten. Relevantie voor politieke besluitvorming en toezicht op operaties. | 8 januari 2024 |
Vragen over RIVM PhD-vacature | Leden van de Tweede Kamer stellen vragen aan de Minister van Volksgezondheid over een PhD-vacature bij het RIVM. Ze willen weten hoe desinformatie op sociale media wordt aangepakt en welke ethische richtlijnen het RIVM volgt. De vragen zijn gericht op de methodologie en privacybescherming in het onderzoek. | 8 januari 2024 |
Vragen over gebruik Chinese apparatuur bij veiligheidsregio's | Lid Six Dijkstra stelt vragen aan de minister over het gebruik van Chinese netwerkapparatuur door veiligheidsregio's. Dit betreft zorgen over nationale veiligheid en de risico's van spionage. De vragen zijn relevant voor beleidsmakers en veiligheidsinstanties. | 3 januari 2024 |
Vragen over BVD en Holocaustoverlevenden | Lid Six Dijkstra stelt vragen aan de Minister over de BVD's toezicht op Joodse Nederlanders en het infiltreren van het Nationaal Auschwitz Comité. Er wordt gevraagd naar de reden achter dit onderzoek en of er politieke aansturing was. Ook wordt er om openbaarheid van dossiers gevraagd. | 28 december 2023 |
Motie over anti-institutioneel gedachtegoed | Een motie vraagt om onderzoek naar anti-institutionele bewegingen. De Kamer stelt dat repressieve maatregelen niet effectief zijn. Er wordt een nationale strategie gevraagd voor verbinding met deze groepen. | 21 december 2023 |
Verzoek om kabinetsreactie op algoritmenartikel | Lid Six Dijkstra vraagt om een kabinetsreactie op een artikel over mogelijke discriminatie door fraude-algoritmen van de Belastingdienst. Dit verzoek is gericht aan de Staatssecretarissen van Binnenlandse Zaken en Financiën. Relevantie ligt bij de commissie Digitale Zaken van de Tweede Kamer. | 20 december 2023 |
Kabinetsreactie gevraagd over online advertenties | Lid Ergin vraagt om kabinetsreactie over online advertentie-industrie. Dit naar aanleiding van een artikel waarin de nationale veiligheid wordt bedreigd. Er wordt tevens een commissiedebat aangevraagd met de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken. | 20 december 2023 |
Vragen over SGO-instructie en transparantie | Leden van de Tweede Kamer stellen vragen aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken over de SGO-instructie. Ze vragen naar de categorische weigering om conceptdocumenten te verstrekken. Ook wordt er ingegaan op de implicaties voor transparantie en de Wet Open Overheid (Woo). | 12 december 2023 |
Nederlandse deelname aan IPCEI-cloudtechnologie | De Tweede Kamer stelt vragen over Nederland's deelname aan de IPCEI-regeling voor cloudtechnologie. Dit omvat de waardeketen, concurrentiepositie en governance. Ook wordt gekeken naar de link met andere initiatieven van het ministerie. | 8 december 2023 |
Probeer beleidsradar nu 14 dagen voor 1 euro, en zoek en chat met miljoenen beleidsdocumenten
Probeer voor €1